Sunday, December 13, 2009

UBATAN ASAS UNTUK PENJAGAAN KAMBING

1. Antibiotik - Ubat selsema, murung dsb
Contoh: Teramycin LA

Antibiotik merupakan ubat asas bagi penyakit berkaitan selsema dan apabila kambing anda menunjukkan simptom dihinggapi penyakit seperti kurang cergas, kurang selera makan, murung dsb.

Antara jenis antibiotik yang popular adalah Terramycin/LA.

2. Iodin - Ubat luka

Iodin merupakan ubat luka, sesuai bagi bagi luka-luka biasa sahaja. Walau bagaimanapun, ia tidak efektif untuk luka-luka berulat. Disapu atau disembur terus pada bahagian anggota yang luka.

3. Prosanex - Ubat Untuk Luka Berulat

Prosanex merupakan ubat luka yang sangat efektif, terutama untuk mengubat luka berulat. Ia adalah semburan aerosol berwarna biru dan sangat mudah digunakan. Keluarkan dan bersihkan dahulu sebarang ulat yang ada di dalam luka ternakan anda. kemudian disembur terus ke tempat luka. Elakkan semburan dari terkena mata, hidung dan mulut ternakan.





4. Tetravet - Ubat Puru


Tetravet merupakan semburan berwarna ungu, ubat yang efektif untuk merawat 'puru' yang menyerang mulut ternakan.


5. Cidectin (Pour-On) - Ubat parasit 3-serangkai( cacing/kutu/kurap)

Ubat 3 serangkai jenis sapuan (pour-on) bagi merawat kecacingan, kutu dan kurap pada ternakan. Hanya perlu dilumurkan di atas kulit, iaitu disapu di celah-celah bulu ternakan. Tidak perlu suntikan, ia merupakan alternatif kepada ubat jenis suntikan.


6. SulphaDimidine - ubat coccidiosis (sejenis protozoa)

Ubat untuk coccidiosis, sejenis protozoa yang boleh menyebabkan ternakan kambing sering mengalami ceret beret dan akhirnya menjadi kurus kering. Sulphadimidine adalah ubat cecair oral iaitu diberi minum terus ke dalam mulut haiwan. Ubat ini perlu diberi secara berulang untuk tempoh 1 -2 minggu.


7. Scourban Plus - Ubat cirit birit

Ia adalah sejenis ubat dalam bentuk cecair 'emulsion' dan diberi secara oral.

No comments:

Post a Comment