Friday, December 25, 2009

TERNAKAN UDANG KARANG

TIMUR

ARKIB : 14/08/2009

Fadzil ternak udang karang di darat


Muhamad Fadzil menunjukkan udang karang yang diternak dalam kanvas di Cherang, Panji, Kota Bharu baru-baru ini.


KOTA BHARU 13 Ogos - Udang karang bukan sahaja terdapat di laut tetapi juga di perairan air tawar dan usaha menternaknya secara komersial di luar habitatnya masih baru di negeri ini.

Udang bersaiz besar ini sangat digemari, namun dengan harganya yang tinggi, ia tidak begitu banyak dipasarkan dalam negeri.

Udang karang air tawar dikatakan memiliki rasa yang lebih lazat berbanding dengan udang karang air laut malah ia dikatakan mempunyai kandungan lemak, kolestrol dan garam yang rendah dan boleh dimakan semua golongan.

Pengarah Urusan Fast Aquafarming (M) Sdn Bhd, Muhamad Fadzil Md. Sulong, 52, adalah antara pihak yang berusaha mengkomersialkan ternakan udang air tawar ini.

Beliau mengetengahkan usahanya untuk menarik penglibatan lebih ramai usahawan ketika ditemui di tapak pameran Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat negeri Kelantan baru-baru ini.

Beliau memilih baka udang besar bersepit dengan jalur merah atas kepala yang berasal dari Australia yang tidak mengandungi kolesterol dan 70 peratus beratnya terdiri daripada isi semata-mata.

''Sesebuah kanvas mampu menampung hingga 1,000 ekor benih udang karang dari jenis charex quadricarinatus.

''Sebuah kanvas hanya memerlukan tapak tidak sampai 19 meter persegi dan benih udang dalam kanvas itu boleh membesar antara 85 hingga 500 gram untuk dipasarkan selepas 4 bulan," katanya.

Muhamad Fadzil kini mempunyai 144 kanvas khusus bagi pembenihan udang di tapak seluas setengah hektar di Kampung. Budi, Bachok dahulunya adalah seorang inspektor kesihatan di Pejabat Kesihatan Kota Bharu sebelum berhenti pada tahun 1995.

Walaupun beliau sudah memiliki beberapa syarikat perniagaan sendiri seperti sebuah syarikat perkakasan paip di bandar ini, minatnya kepada haiwan mencetuskan idea untuk meluaskan cabang perniagaan yang berkait dengannya.

Hasil tinjauannya, Muhamad Fadzil tertarik dengan penternakan udang karang dan menimba pengalaman seminggu di Jakarta pada pertengahan 2007.

''Saya pergi ke pusat penternakan utama di situ, tetapi saya tidak puas dengan apa yang ditimba. Orang di sana memberitahu saya udang karang yang diperoleh berasal dari Australia.

''Jadi dengan pertolongan sepupu saya di Australia saya berusaha mencari pakar rujuk yang boleh mengajar saya di sana," katanya.

Beberapa bulan selepas itu, Muhamad Fadzil akhirnya berjumpa dengan salah seorang pemilik ladang, Peter Robinson, 65, yang mengurus ladang 'Charax Park' seluas 18 hektar dengan 42 buah kolam di Terbine, Queensland, berbesar hati menerimanya kerana melihat kesungguhan seorang usahawan seperti Muhamad Fadzil mahu belajar dari bawah.

''Selama tiga bulan saya bekerja 11 jam sehari, empat hingga lima kali seminggu demi mengetahui segala-galanya dari A sampai Z," cerita Muhamad Fadzil.

Beliau membuat segala-galanya dari membersih kolam kepada mengacuk benih hinggalah proses pemilihan udang karang mengikut grednya.

''Saya kena bersungguh-sungguh. Macam orang putih kata work to rule bekerja untuk jadi orang yang berkuasa. Saya tidak kisah disuruh buat bermacam perkara seperti kuli kerana ilmu itu yang penting untuk kita,'' katanya yang pulang sebulan sekali ke Malaysia dalam tempoh 'pengajiannya' di Queensland.

Segala kosnya di sana dibiayai sendiri dan beliau memperuntukkan lebih kurang RM50,000 untuk benih induk dan teknologi yang dibawa pulang ke Malaysia.

''Akan tetapi saya buat pembaharuan sedikit daripada teknologi yang sedia ada. Jika Peter masih lagi menggunakan kaedah mengorek tanah untuk dibina kolam yang kemudiannya dilapik dengan bahan High Density Polyethelene Sheet, saya hanya menggunakan kanvas untuk dijadikan kolam ternakan atas darat," kata pemegang Diploma Kesihatan dari Royal Society of Health, London ini.

Setakat ini syarikatnya sedang menyelia lima projek penternakan udang dalam kanvas di Kelantan dan sembilan lagi di Pulau Pinang.

''Saya pasarkan udang segar yang dibeli daripada dua penternak di Pulau Pinang kepada pengusaha restoran.

Apabila tuaian pertama kanvas dari Kelantan dapat dipungut daripada penternak secara besar-besaran pertengahan bulan ini, ia akan diproses untuk dipasarkan ke pasar raya besar pula,'' katanya.

2 comments:

  1. salam en fadzil,
    sy ingin menternak udang karang air tawar.. dan sy ingin mendapatkan pembekal udang tersebut...
    sy juga ingin mendapatkan teknik penternakan udang tersebut...

    ReplyDelete