Saturday, December 26, 2009

DOKTOR GIGI PENTERNAK BERJAYA

AGROBIZ

ARKIB : 16/01/2009

Doktor gigi majukan akuakultur




Industri penternakan ikan yang semakin berkembang bak cendawan tumbuh selepas hujan kadang-kala boleh menyebabkan bekalan berlebihan berbanding permintaan.

Permintaan ikan yang dijual segar mungkin melebihi pengeluaran dan bakal menyebabkan harga yang tidak stabil.

Justeru, masih banyak masalah pokok yang menjadi penghalang untuk memacu industri akuakultur, sedangkan potensi amat cerah sebagai sumber ekonomi dan makanan.

Justeru bagi mengatasi masalah tersebut, seorang penternak muda, Dr. Mohd. Hapizie Ismail telah bertungkus-lumus mewujudkan Persatuan Penternak-Penternak Ikan Bumiputera Malaysia (PPIBM).

"PPIBM yang ditubuhkan pada 19 November lalu bertujuan menyatupadukan penternak ikan Bumiputera yang menjalankan penternakan ikan.

"Buat permulaan kami akan menubuhkan pusat pengumpulan ikan bagi Selangor dan Lembah Klang bagi mencapai hasrat kami," katanya semasa ditemui di Agroteknologi Bukit Canggang, Dengkil, Selangor.

Dr. Hapizie menegaskan, matlamat PPIBM ditubuhkan bagi memperkasakan industri akuakultur negara seterusnya memperkenalkan produk ke pasaran global.

Doktor gigi kelulusan Universiti Malaya pada 2004 yang kini mengusahakan ternakan ikan sepenuh masa kerana minat yang mendalam dalam bidang akuakultur, juga berharap, persatuan akan dapat membantu penternak Bumiputera memasarkan produk selain menstabilkan harga ikan mengikut pasaran semasa dengan pesaing.

Bagi membela nasib penternak dan membela penternak baru, persatuan akan membimbing penternak dengan kaedah penternakan moden dan terkini, menyediakan latihan, bimbingan dan nasihat serta menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D) terutama dalam penyediaan makanan ikan.

"Persatuan juga akan membantu penternak menyediakan tempat dan lokasi penternakan yang sesuai dan jika perlu membantu mengenai kewangan dan pinjaman.

"Penternak yang menghadapi bencana akan dibantu menerusi tabung bencana alam, insurans berkelompok, khairat kematian dan bantuan lain yang difikirkan perlu," katanya.

Mohd. Hapizie berkata, keahlian PPIBM terbuka kepada semua bumiputera seluruh negara menerusi borang keahlian dan setiap permohonan mestilah melalui Ahli Jawatankuasa Tertinggi persatuan.

Bayaran keahlian sebanyak RM50 dikenakan meliputi kos pengurusan dan peralatan seperti kad keahlian, borang dan surat menyurat.

"Penternak yang telah menjadi ahli perlu menjelaskan yuran keahlian sebanyak RM120 setahun atau RM10 sebulan.

"Ahli boleh menjelaskan yuran melalui tiga cara iaitu RM120 sekali gus, RM60 sebanyak dua kali atau RM10 sebulan," katanya.

Sebagai ahli PPIBM, Mohd. Hapizie berkata, mereka mempunyai banyak kelebihan seperti perlindungan insurans berkelompok dan jika ahli dilanda bencana alam, mereka akan dibantu menerusi tabung bencana manakala ahli yang meninggal dunia akan menerima khairat kematian.

Bagi jaminan pasaran pula, pihak pengurusan persatuan akan membantu pemasaran produk sama ada di dalam atau luar negara.

Pihak pengurusan juga akan membantu penternak mengembangkan operasi dengan bantuan kewangan menerusi kerjasama dengan Agro Bank, Mara dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (Tekun) serta Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani melalui dana khas.

"Bidang pertanian merupakan salah satu cabang perniagaan yang menguntung. Saya percaya, jika diusahakan dengan tekun dan cara yang betul ia jauh lebih menguntungkan.

"Atas sebab itu juga saya tidak terkilan meninggalkan kerjaya sebagai doktor gigi untuk mengusahakan ternakan ikan," katanya.

Dalam pada itu Mohd. Hapizie menambah, PPIBM merancang untuk membina kilang bagi menghasilkan produk hiliran seperti ikan salai, sardin, bebola ikan, serunding, ikan masin dan pekasam.

Selain itu PPIBM juga merancang membuka kilang makanan ikan bagi membekalkannya kepada semua ahli seluruh negara.

"Kami merancang untuk membina kilang dalam masa empat bulan lagi di lokasi sama ada Rawang atau Bangi.

"Bagi perancangan masa panjang, kami ingin membuka Institut Pendidikan Pertanian atau Kolej Pertanian bagi melahirkan penternak ikan yang lebih berpengetahuan," katanya.

PPIBM juga merancang membuka cawangan pasaran ke peringkat antarabangsa menerusi delegasi perdagangan dan membuka institusi kewangan sendiri.

Penternak ikan yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut mengenai PPIBM boleh menghubungi Saiful Nazli Selamat di 017-2839289 atau e-mel: grandez1@yahoo.com.my atau lawati www.ppibm.wordpress.com

No comments:

Post a Comment