Sunday, December 13, 2009

KENALI BOER

Apa itu kambing Boer?
Kambing Boer telah dimajukan di Afrika Selatan sebagai baka untuk daging. Perkataan "Boer" dirujuk kepada keturunan dari pendatang Belanda yang ramai daripadanya adalah peladang yang terus menetap di negara itu. Oleh itu "Boer" sebenarnya bemaksud "Kambing peladang". Oleh kerana penternakan baka yang terpilih secara mendalam yang diamalkan oleh penternak Afrika Selatan selama lebih dari 50 tahun yang lalu, baka Boer ini dianggap sebagai baka yang terbaik dari segi penghasilan dagingnya. Baka ini dikenali dengan kadar penambahan berat yang cepat, otot yang besar dan kadar peranakan yang tinggi. Boer selalunya melahirkan anak kembar.

Q: Apakah kelebihan kambing Boer ?

Oleh kerana baka Boer telah dimajukan khusus untuk peghasilan daging dan kebolehannya untuk menurunkan kualiti ini kepada anak-anaknya, bersama kualiti lain termasuk peragutan yang lasak, penambahan kambing jantan Boer kedalam kumpulan kambing ternakan boleh membantu untuk menambahkan kualiti anak-anak kambing tanpa membuat mereka terlalu lembut untuk menjadi kambing peragut.

Q: Berapakah harga kambing Boer ?
Harga kambing Boer fullblood adalah disekitar RM2500-3000. Boer fullblood selalunya diimport dari Australia. Baka kambing Boer F1 pula adalah disekitar 700-1200. Harga ini bergantung kepada umur, saiz dan kualitinya.


Q: Adakah saya perlu untuk mencampurkan kualiti Boer kedalam kambing ternakan saya?
Tidak perlu. Jikalau permintaan kekal seperti sekarang dan daging kambing import tidak membanjiri pasaran kita, anda mungkin boleh bertahan sekalipun ternakan anda kecil dan kualiti dagingnya rendah seperti kambing cokelat diatas. Tetapi dengan perkembangan industri penternakan kambing di negara kita yang semakin rancak, anda mungkin mahu untuk menimbangkan untuk menambah sekurang-kurangnya kambing Boer jantan seperti kambing Boer putih diatas ke dalam kumpulan ternakan bagi menambah kualiti kambing ternakan anda untuk bersaing dengan daging berkualiti yang sudah tentu akan menguasai pasaran




Ramai yang tidak pasti mengetahui jenis kambing yang diimport atau dibeli. Sekiranya tidak berhati-hati, kita mungkin akan terpedaya dengan penjual. Sebagai contoh, kambing boer purebreed adalah hampir sama rupanya dengan kambing boer fullblood. Penjual mungkin akan mengatakan kambing tersebut fullblood sedangkan ianya purebreed. Begitu jugalah dengan kambing cross.

Feral - adalah kambing asal Australia. Masa memula orang putih tiba di Australia beratus tahun dahulu, mereka lepaskan kambing. Mereka takut tersesat, sekurang-kurangnya boleh tangkap kambing. Selepas beberapa lama kambing tu jadi peliharaan lading ladang disini. Ada juga pemilik lading ladang yang amat luas menangkap sahaja kambing ini yg membiak liar. Jadi harga kambing ni memang murah.Oleh itu ramai orang tak sedar. Mereka ingat semua kambing yang diimport dari Australia tu boer goat. Semoga korang tak tertipu…

Boer Fullblood (FB) - adalah kambing boer keturunan asal dari Africa yang tidak dicampur dengan manamana baka kambing lain. Kambing ini mempunyai ciri Boer yang sebenar, iaitu cepat membesar dan membiak. Kat Malaysia harga untuk jenis ini paling kurang RM2,500 seekor.

Boer F1 - adalah anak kambing yang lahir hasil dari perkahwinan antara Boer Fullblood (FB) dengan kambing jenis lain. Kat Malaysia harga untuk jenis ini paling kurang RM700 seekor.

Boer F2 - adalah anak kambing yang lahir hasil dari perkahwinan antara Boer Fullblood (FB) dengan Boer F1.

Boer F3 - adalah anak kambing yang lahir hasil dari perkahwinan antara Boer Fullblood (FB) dengan Boer F2.

Boer F4 - adalah anak kambing yang lahir hasil dari perkahwinan antara Boer Fullblood (FB) dengan Boer F3.

Purebreed - adalah gelaran bagi F4 (bagi betina) dan F4 keatas bagi jantan.

Mengenali Kambing Boer Lebih Lanjut


Asal usul Kambing Boer pada dasarnya tidak begitu jelas, tetapi ramai penyelidik mempercayai ia mempunyai gene pool dari pelbagai baka terutama kambing asli Afrika yang menjadi binatang ternak suku Namaqua Hottentots dan suku asli yang berhijrah dipanggil ‘Souhtern Bantu’.

Di percayai juga terdapat pengaruh kambing dari India, Angora dan Eropah. Kelahiran kambing polled (tidak bertanduk) dipercayai mempunyai pengaruh baka kambing susu dari Eropah. Boer bermaksud ‘farm’ atau ‘ladang’ dalam bahasa Belanda. Boer yang kelihatan hari ini telah ujud semenjak awal 1900an apabila beberapa ladang di Wilayah Timur Cape, Afrika Selatan mula membuat pemilihan baka untuk tujuan pengeluaran daging kambing. Pada 1959 , pembiakan dan pemilihan Kambing Boer mula di kawalselia oleh Boer Goat Breeder’s Association (South Africa).


Berdasarkan Piawaian Baka oleh Boer Goat Breeder’s Association of South Africa, ciri-ciri Boer yang ideal adalah berbadan putih dan coklat/merah dikepala dan leher ( blaze). Kehadiran tompok coklat/merah dibahagian badan pada kadar minima adalah dibenarkan.

Boer adalah binatang yang kuat dan mantap, konformasi badan yang baik. Kaki nya pendek , tegap , berisi serta paha dan bahagian belakang yang tegap dan berotot. Ianya jelas menggambarkan ciri-ciri kambing daging yang baik.

Kambing Boer Jantan mencapai berat 110-135 ketika matang manakala kambing betina 90-100 kg. Daging Boer terkenal tentang keenakannya. Buat masa ini ia mendapat pasaran yang begitu tinggi di Amerika Syarikat terutama untuk kacukan Boer yang mempunyai 75% atau lebih darah Boer.

Ringkasan Ciri-ciri Boer

* Mempunyai gene pool dari pelbagai baka terutama kambing asli Afrika
* Diternak suku Namaqua Hottentots dan suku Southern Bantu
* Terdapat pengaruh kambing India, Angora dan Eropah
* Berbadan Putih & Coklat/ Merah dari kepala ke leher
* Konformasi badan yang baik, tegap dan mantap. Kaki pendek, tegap, berisi serta bahagian paha dan belakang yang tegap dan berotot.

Baik Dan Buruk Kambing Boer Dalam Konteks Malaysia

Kambing Boer merupakan kambing pedaging yang tebaik kerana rangkanya besar,
manakala saiz tulangnya pula kecil dan mempunyai peratusan daging yang tinggi. Kambing Boer Baka Pejantan boleh mencapai berat melebihi 100kg bila mencapai umur 2 tahun, manakala Boer kacukan yang biasanya dibuat sembelihan boleh mencapai berat sekitar 40-50kg apabila mencapai umur 1 tahun.

Peratusan daging (karkas) yang diperolehi biasanya sekitar 50-55% daripada berat hidup.Kambing Boer sama ada jantan atau betina, buat masa ini kebanyakannya adalah diimport dari Australia. Boer jantan selalunya agak lasak dan tahan terhadap perubahan iklim dan suasana persekitaran, yang nyata berbeza di antara Malaysia dan tempat asalnya Australia.

Iklim di Malaysia adalah panas lembap di mana hujan turun dengan lebat pada masa-masa tertentu. Di Australia pula,iklimnya panas dan kering, dan kadar kelembapan udaranya rendah. Cara penternakan Boer di Australia adalah secara lepas bebas di mana kambing makan secara meragut rumput dengan bebas, dan jarang sekali berinteraksi degan manusia. Di Malaysia pula, kambing terpaksa dikurung di dalam kandang dan makanan diberi secara berjadual (fidlot).

Hanya apabila cuaca panas dan kering sahaja kambing boleh dibiarkan merayau dan makan bebas di padang ragut. Ini adalah untuk mengelakkan jangkitan penyakit seerti kecacingan dan kurap. Boer betina pula adalah tidak lasak dan mudah alah kepada perubahan iklim dan persekitaran. Pengalaman menunjukkan bahawa kadar kematian adalah tinggi bagi Boer betina yang diimport dari Australia untuk diternak di Malaysia.

Kematian selalunya adalah disebabkan oleh merebaknya penyakit pneumonia di dalam kandang, dan ini selalunya berlaku pada musim hujan. Risiko kematian selalunya sangat tinggi dalam tempoh 6 bulan ketibaan kambing Boer ini di Malaysia. Selepas tempoh itu, barulah Boer betina ini dapat menyesuaikan diri dengan iklim dan persekitaran baru di negara kita.

Setengah-setengah penternak kehilangan sehingga kira-kira 50% dari bilangan Boer betina yang diimport akibat kematian. Oleh itu, bagi penternak yang ingin menternak kambing Boer, adalah dinasihatkan membeli Boer betina yang sudah mengalami penyesuaian dengan iklim tempatan ('climatised') walau pun harga pasarannya agak tinggi berbanding Boer betina yang baru tiba.

Pilihan lain adalah membeli anak kambing Boer kelahiran tempatan dan membesarkannya sehingga dewasa untuk dijadikan induk. Untuk kos yang lebih rendah, penternak boleh juga menggunakan kambing kacukan tempatan atau yang diimport dari Indonesia untuk dikahwinkan dengan Pejantan Boer FB bagi menghasilkan anak boer kacukan F1.

Walau bagaimana pun, tidak digalakkan penternak membeli kambing kacukan dari Thailand/Myanmar kerana peratusan yang membawa penyakit berjangkit adalah sangat tinggi. Penyakit yang dimaksudkan adalah brucella (brucellosis), penyakit ini boleh merebak kepada ternakan anda yang lain yang berada di dalam kandang yang sama.

No comments:

Post a Comment