Tuesday, December 15, 2009

TANAMAN BULUH MADU JANA PENDAPATAN LUMAYAN

UTARA

ARKIB : 05/06/2008

Tanaman buluh madu lumayan


KARIM Derani (kanan) mengangkat rebung buluh madu untuk dipasarkan di kedainya di Kampung Syed Omar, Kangar, baru-baru ini. - Gambar FAIZAL ABU HASSAN


KANGAR 4 Jun - Menanam pokok buluh bagi mendapatkan rebung mungkin usaha yang boleh dikatakan kurang bernas suatu masa dahulu.

Justeru bagi mendapatkan rebung, seseorang boleh mencarinya di hutan atau kaki bukit yang terdapat banyak pokok buluh.

Penanaman pokok buluh secara besar-besaran juga mungkin tidak akan dilakukan kerana menyebabkan tanah menjadi semak.

Sememangnya diketahui umum bahawa tumbuhan ini membentuk rimbunan pohon-pohon yang sukar dikawal dan daunnya yang sentiasa luruh.

Namun bagi seorang pesara polis, Karim Derani, 55, beliau melihat tanaman ini perlu dilakukan bagi menghasilkan rebung.

Ini kerana beliau percaya bahawa ramai yang berminat memilih rebung untuk dijadikan sayur atau ulam-ulaman.

Beliau mengusahakan tanaman buluh madu itu di Kampung Syed Omar, di sini.

Malah, beliau pernah dikatakan 'gila' pada tahun 2005 kerana menebang pokok ciku di tanahnya bagi menggantikan dengan tanaman pokok buluh madu.

Menurut Karim, beliau tidak mengendahkan tanggapan orang terhadapnya kerana mengetahui suatu masa nanti pokok-pokok buluh yang terdapat di kaki-kaki bukit dan hutan akan pupus akibat proses pembangunan.

Katanya, ketika itu baru semua akan menyedari betapa sukarnya untuk mendapat rebung terutama rebung segar jika mahu mengadakan kenduri atau sesuatu keraian.

''Tanpa mengendahkan tanggapan negatif segelintir masyarakat saya terus menanam rebung madu secara berperingkat-peringkat di tanah seluas kira-kira enam hektar walaupun terpaksa menebang pokok sawa (ciku).

''Sekarang saya boleh menarik nafas lega kerana secara purata memperolehi pendapatan RM2,000 sebulan hasil jualan rebung madu'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini di sini baru-baru ini.


TANAMAN BULUH MADU MAKIN POPULAR
Ladang rebung madu

Pengusaha menuai rebung madu
Masak lemak rebung memang sedap dan digemari oleh kebanyakan masyarakat di negara kita. Kebanyakan bekalan rebung mentah di dapati dari peraih yang mencari bahan tersebut di kawasan hutan yang banyak ditumbuhi pokok buluh. Rebung biasanya diambil dari pokok buluh muda samada dari jenis buluh betong, buluh beting atau buluh tumpat .
Pada masa ini rebung buluh madu sangat popular terutamanya di bahagian utara Semenanjung Malaysia yang mana rebung madu sering dijadikan menu utama dalam majlis kenduri kendara.Oleh kerana permintaan yang semakin meningkat dan bekalan rebung yang berkurangan, terdapat pengusaha yang telah mengusahakan pengeluaran rebung secara komersil dengan menanam di ladang.
Bagi satu ekar ( 0.4 hektar ) tanah sebanyak 113 rumpun buluh mampu ditanam dengan jarak 16 kaki x 24 kaki dan rebung mula berhasil setelah 8 bulan ditanam.Pembajaan hanya dilakukan dengan menabur baja organik dua kali setahun. Pada umur 2 tahun setiap rumpun buluh mampu mengeluarkan 3 - 5 kg rebung sebulan. Dengan harga RM5.00 sekilogram pengusaha dapat memperolehi pendapatan lebih RM2,000.00 sebulan bagi keluasan seekar tanaman buluh rebung madu. Oleh yang demikian tanaman buluh rebung madu ini berpotensi diusahakan di kawasan tanah terbiar, selingan tanaman getah, dusun buah-buahan atau keliling rumah sebagai lanskap kerana tanaman ini hanya memerlukan penyelenggaraan yang mudah dan murah.

No comments:

Post a Comment