Saturday, December 26, 2009

IKAN SUSU

JOHOR

ARKIB : 20/11/2008
Ikan susu 'permata' baru Sungai Danga

Oleh Arif Nizam Abdullah


Kolam ternakan ikan susu di rumah rakit Lido Village Farm, Selat Tebrau berhampiran Danga Bay, Johor Bahru.
- Gambar RAJA JAAFAR ALI

JOHOR BAHRU 19 Nov. - Nama ikan susu barangkali tidak begitu popular berbanding ikan terubuk, siakap, kerapu dan bawal bagi kebanyakan penggemar makanan laut di negara ini.

Namun bagi yang pernah mencuba rasanya, ikan susu mempunyai keenakan tersendiri kerana dagingnya yang lemak manis.

Justeru, hari ini nama ikan susu mula meniti di bibir orang ramai dan kehebatan ikan bersisik lembut itu mula menjelajah ke merata tempat di seluruh negara.

Walaupun permintaan terhadap ikan susu masih tidak sehebat ikan lain, namun Johor yang setakat ini menjadi pengeluar tunggal ikan tersebut boleh berbangga kerana permintaan yang diterima kian meningkat.

Lido Village Fish Farm yang terletak di perairan Sungai Danga di sini merupakan pusat penternakan ikan susu terbesar yang popular di negeri ini.

Pemiliknya, Chua Poh Kok membuktikan dengan ketabahan dan kesungguhan, bidang ternakan ikan susu yang dilaksanakan menggunakan konsep rumah rakit itu mampu memberi hasil lumayan.

Malah, bidang yang jarang diterokai kerana penjagaan agak remeh akhirnya meletakkan Poh Kok sebagai usahawan ikan susu yang berjaya di Johor.

Lelaki berusia 36 tahun itu merupakan usahawan tunggal yang berani mengusahakan projek sangkar ternakan ikan susu sebanyak 46 buah.

"Saya nekad mengambil keputusan untuk menternak ikan susu pada tahun 2000 walaupun terpaksa menggunakan modal sendiri mencecah jutaan ringgit akibat kesukaran mendapat pinjaman bank.

"Pada peringkat awal, saya hanya memiliki tiga sangkar dan setiap keuntungan yang diperoleh selepas itu, saya gunakan untuk membesarkan perniagaan ini," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Bercerita mengenai penternakan ikan itu, Poh Kok memberitahu, ikan susu perlu melalui dua peringkat proses pembesaran sebelum mencapai tempoh matang.

Katanya, proses pertama melibatkan anak-anak ikan yang berumur satu hari hingga tiga bulan di dalam sangkar khas dan hanya diberi makan susu tepung.

Proses kedua pula melibatkan ikan susu berumur empat bulan hingga mencecah tempoh matang 16 bulan dan diberi makanan seperti roti, kulit popia dan kuey tiaw.

"Ikan-ikan ini perlu diasingkan mengikut saiz yang sama bagi mengelakkan ikan yang lebih besar memakan ikan kecil dalam sangkar yang sama.

"Selain itu, pengasingan juga bagi mengelakkan peratusan ikan yang mati tidak terlalu banyak sehingga menjejaskan hasil jualan," katanya sambil memberitahu jualannya mampu mencecah lebih RM40,000 sebulan dan setiap sangkar boleh menampung kira-kira satu tan ikan susu.

Poh Kok yang menjalankan perniagaan tersebut bersama rakan baik, Tay Yong Peng, 41, kini mempunyai 20 pekerja tetap untuk membantunya menguruskan sangkar ikan mereka.


AGROBIZ

ARKIB : 16/01/2009

Ternak tongsan dalam lombong


Che Mohd. Azril Che Azmi (kiri) bersama dua orang pekerjanya memegang tongsan yang dipelihara di kawasan lombong di Kampong Sungai Galah, Tanjong Tualang Perak.


APABILA disebut sahaja Lembah Kinta di Perak, perkara pertama terlintas di kepala ialah aktiviti perlombongan bijih timah yang pernah menjadi sumber ekonomi utama di negeri itu suatu ketika dahulu.

Meskipun era kegemilangan industri bijih timah sudah berakhir di Lembah Kinta pada tahun 1980-an tetapi kesannya boleh dilihat sampai ke hari ini seperti peninggalan kapal korek dan beratus-ratus bekas lombong.

Selain dimajukan sebagai pusat rekreasi dan ditebus guna untuk projek pembangunan, bekas lombong juga sesuai digunakan untuk menternak ikan air tawar.

Industri penternakan ikan air tawar didapati amat menguntungkan kerana ia tidak memerlukan modal dan perbelanjaan tinggi untuk mengusahakannya berbanding ternakan ikan dalam sangkar atau kolam.

Kelebihan ini diakui oleh Pengarah Kemahang Progresif Sdn. Bhd. (Kemahang Progresif), Che Mohd. Azril Che Azmi, 26, yang memiliki syarikat mengusahakan ternakan ikan air tawar dalam lombong di Kampung Timah dan Kampung Sungai Galah di Tanjung Tualang, Perak.

Menurut Che Mohd. Azril, menternak ikan dalam lombong lebih menjimatkan kerana tidak perlu mengeluarkan wang untuk menyediakan sangkar, membeli makanan dan mengawal rapi ternakan.

''Kita hanya mengeluarkan modal membeli benih ikan dan mengupah pekerja menangkap ikan-ikan yang cukup matang untuk dijual.

''Ikan-ikan lombong tidak perlu diberi makan kerana ia mendapat bekalan makanan daripada 'plankton' yang hidup subur dalam air.

''Ia juga juga tidak perlu penjagaan rapi kerana habitatnya sesuai dengan air lombong dan tidak mudah dijangkiti penyakit," katanya ketika ditemui di Tanjung Tualang, baru-baru ini.

Bagi menggalakkan pertumbuhan 'plankton', pengusaha ikan lombong digalakkan menternak itik dalam kawasan yang sama kerana tahi itik berperanan sebagai baja menyuburkan tumbuhan tersebut.

Che Mohd. Azril memberitahu, itik yang diternak juga menyumbang kepada sumber pendapatan kerana daging haiwan ini turut dieksport ke Singapura.

Bercerita lanjut tentang ikan lombong, Che Mohd. Azril memberitahu, bidang ternakan ikan air tawar menggunakan teknik tersebut telah diceburi oleh bapanya, Che Azmi Che Mahmood pada tahun 2005.

Sebelum menceburkan diri dalam dunia pertanian dan penternakan, Che Azmi bekerja sebagai pegawai polis tetapi nekad mengambil keputusan berhenti kerja kerana ingin melibatkan diri sepenuh masa dalam bidang tersebut.

Pada peringkat awal, Che Azmi hanya menumpukan perhatian dalam bidang tanaman mangga kerana buah-buahan itu mendapat permintaan baik di pasaran.

''Selepas lima tahun mengusahakan tanaman mangga, ayah terfikir mahu menternak ikan air tawar kerana sayang melihat bekas lombong yang ada dalam kawasan ladang terbiar begitu sahaja.

''Ayah kemudian mengambil kursus ternakan ikan air tawar dengan Jabatan Pertanian dan memberanikan diri menternak ikan di lapan buah lombong di Kampung Timah dan Kampung Sungai Galah membabitkan keluasan 92 hektar," katanya.

Apabila ladang mangga dan perusahaan menternak ikan semakin maju, Che Azmi bertambah sibuk menguruskan perniagaan lalu mengajak Che Mohd. Azril membantunya.

Menurut Che Mohd. Azril, beliau baru tamat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) apabila diminta oleh bapanya untuk membantu menguruskan ladang mangga dan ternakan ikan mereka.

''Mulanya saya tidak minat tetapi ayah tetap memaksa dengan menghantar saya mengikuti beberapa kursus anjuran Jabatan Perikanan dan Jabatan Pertanian, malah saya juga dihantar ke Indonesia dan Thailand untuk menimba ilmu dalam bidang ternakan ikan serta udang.

''Hasil pendedahan melalui kursus tersebut, saya akhirnya 'jatuh cinta' dengan bidang pertanian dan ternakan sehinggalah ke hari ini, malah tidak pernah menyesal mengorbankan usia remaja dengan bekerja dalam bidang tersebut," kata anak sulung daripada tiga beradik ini.

Selain mengusahakan ladang mangga dan ternakan ikan lombong di Tanjung Tualang, Kemahang Progresif juga dalam perancangan membuka kolam ternakan ikan kelisa emas dan ikan kelah di Gua Musang, Kelantan dalam tempoh terdekat ini.

Mengenai lombong ternakan ikan di Kampung Timah dan Kampung Sungai Galah, Che Mohd. Azril berkata, terdapat enam spesies ikan diternak di situ tetapi tumpuan diberikan kepada ikan tongsan dan tilapia hitam.

''Ikan paling banyak diternak ialah ikan tongsan dan ikan tilapia hitam sebab ikan ini mendapat permintaan tinggi di pasaran terutama Singapura dan Indonesia.

''Selain itu, kami juga menternak ikan-ikan lain seperti belida, lampam, kap rumput dan kaloi," katanya. Che Mohd. Azril memberitahu, ikan tongsan yang paling digemari oleh masyarakat Cina dijual pada harga RM2.10 sekilogram manakala ikan tilapia hitam berharga RM1.50 sekilogram.

Ikan tongsan boleh dijual apabila mencapai berat tiga kilogram (kg) dan ia boleh mencecah berat antara 15 hingga 20 kg selepas 12 bulan diternak menyebabkan proses pemasarannya hanya boleh dilakukan sekali setahun.

Dalam setahun, Kemahang Progresif mampu mengeluarkan 300,000 tan metrik ikan tongsan dan 180 tan metrik ikan tilapia.

Ikan tongsan keluaran syarikat itu dikhususkan untuk pasaran tempatan dan Singapura manakala ikan tilapia dieksport ke Indonesia.

No comments:

Post a Comment