Monday, December 28, 2009

BURUNG LAYANG-LAYANG GUA

KELUARGA

ARKIB : 23/10/2009

Potensi industri burung layang-layang gua


Sarang burung layang-layang yang tinggi nilainya.


INDUSTRI burung layang-layang gua atau segelintir menyebutnya sebagai walet, kian popular kerana menjanjikan pulangan lumayan.

Industri ini menawarkan peluang perolehan berlipat ganda kepada pengusaha asalkan mereka menggunakan pendekatan yang betul.

Ramai masih keliru bagaimana rupa burung berkenaan tetapi mereka yang lama terlibat dalam industri ini menggambarkan fizikalnya sebagai burung yang sifatnya tidak suka bertenggek.

Spesies burung ini dikatakan banyak terdapat di Asia Tenggara terutama di Malaysia dan Indonesia.

Justeru kerana nilainya, ramai berminat untuk mengusahakan sarang burung ini jumlahnya pengusaha semakin bertambah.

Nilai sarang burung layang-layang gua ini sangat tinggi.

Sarang putih burung ini yang belum dibersihkan boleh dijual antara RM3,000 dan RM25,000 sekilogram.

Sarang burung itu dihasilkan menerusi rembesan cecair daripada kelenjar tepi kelenjar air liurnya.

Cecair yang dihasilkan bukan daripada air liur yang mungkin dianggap kotor. Kajian menunjukkan sarang burung tersebut mengandungi asid amino (unit asas protein) yang tinggi.

Meskipun penghasilan sarang burung yang amat bernilai ini dapat menawarkan peluang perniagaan, tetapi tidak ramai yang sanggup melibatkan diri kerana masalah kos yang tinggi dan tidak cukup pengetahuan.

Satu lagi masalahnya ialah pengurusan dan pemasaran sarang burung yang perlu diberi perhatian.

Burung tersebut memerlukan perhatian yang sangat teliti dan tempat bersarang yang sangat spesifik bersesuaian dengan cara hidup burung itu sendiri.

Menurut Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), dianggarkan terdapat lebih daripada 30,000 buah rumah sarang burung layang-layang gua di seluruh Semenanjung Malaysia setakat ini.

Bagaimanapun tidak semua rumah burung yang telah dibina ini didiami oleh burung layang-layang gua ini.

Pembinaannya perlu mempunyai ciri-ciri tertentu yang boleh menarik minat burung layang-layang tersebut untuk masuk dan bersarang di dalamnya.

Antara faktor-faktor yang mempengaruhi kemasukan burung layang-layang adalah faktor persekitaran luaran (makrohabitat) dan persekitaran dalaman (mikrohabitat).

Antara faktor persekitaran luaran (makrohabitat) termasuklah kawasan rumah burung, punca air seperti sungai dan sebagainya, kehadiran pemangsa seperti burung hantu, helang dan sebagainya.

Faktor dalaman pula termasuk (mikrohabitat) melibatkan suhu, kelembapan udara, keamatan cahaya, struktur pembinaan rumah burung dan sebagainya.

Kedua-dua faktor ini amat penting selain dari lokasi pembinaan rumah burung itu sendiri dalam menentukan kejayaan sesebuah rumah burung.

Berdasarkan kepada minat orang ramai yang semakin mendalam itu, Perhilitan menganjurkan bengkel ketiga mengenai burung layang-layang gua bermula hari ini.

Bengkel tersebut merupakan lanjutan daripada program kesedaran awam yang telah dijalankan sebelum ini.

Sehingga kini, sebanyak 16 program kesedaran awam telah dijalankan sejak 2008 hingga Jun lalu, manakala satu bengkel telah dijalankan pada tahun lepas.

Hasil daripada program dan bengkel tersebut, seramai 2,000 peserta telah mengikuti program anjuran Perhilitan dan 10 peratus atau 200 orang peserta telah menceburi bidang ini dengan membina rumah burung.

Sehubungan itu, Perhilitan mahu supaya jumlah tersebut meningkat dari semasa ke semasa dengan pendedahan yang diberikan melalui bengkel seperti itu.

Tujuan bengkel diadakan bertujuan membincangkan permasalahan yang berbangkit dalam bidang yang diceburi ini terutamanya dari aspek pengurusan dan mencari jalan penyelesaian yang terbaik dalam mengatasi masalah berkaitan.

Ini kerana, sehingga kini, tiada satu pendekatan penyelesaian yang standard diwujudkan kerana isu yang berbeza-beza mengikut negeri, kawasan, habitat dan reka bentuk rumah burung itu sendiri.

Melalui bengkel ini, peserta khususnya pengusaha baru, didedahkan dengan pengurusan yang sistematik dan berkesan bagi menjamin kejayaan rumah burung mereka.

Melalui pendekatan ini, satu cara dan kaedah pengurusan akan diwujudkan untuk kepentingan bersama.

Perhilitan pada masa sama, sentiasa bersedia memberikan khidmat nasihat kepada orang ramai yang berminat dalam memulakan perusahaan sarang burung layang-layang ini di samping menjadikan ia sebagai satu bidang perindustrian yang sah di sisi undang-undang.

Bengkel seperti itu juga boleh dijadikan platform meningkatkan bilangan pengusaha bumiputera di samping memastikan setiap pengusaha dan rumah burung layang-layang gua mempunyai permit dan lesen yang sah di samping meningkatkan pertambahan populasi burung layang-layang gua di Semenanjung Malaysia khasnya.

Oleh yang demikian, bengkel ini merupakan satu platform untuk mengutara dan membincangkan permasalahan yang timbul dan berkongsi pendapat serta pengalaman untuk mencari jalan penyelesaian kepada masalah tersebut.

Segala perbincangan akan direkodkan dan dibukukan untuk rujukan peserta.

No comments:

Post a Comment