Tuesday, December 29, 2009

MAMPU JADI PENGEKSPORT

DALAM NEGERI

ARKIB : 21/07/2008

Malaysia mampu jadi pengeksport ikan hiasan terbesar dunia


Junaidi Che Ayub (kanan) melihat ikan pelaga di pameran ikan hiasan anjuran Jabatan Perikanan Negeri Kelantan di Pasir Mas, semalam.


KOTA BHARU 20 Julai - Malaysia berpotensi menjadi pengeskport ikan hiasan terbesar di dunia apabila memasarkan 70 juta ekor ikan tersebut ke 30 buah negara sepanjang tahun lalu.

Ketua Pengarah Jabatan Perikanan, Datuk Junaidi Che Ayub berkata, pada masa kini Malaysia menguasai kira-kira 10 peratus pasaran ikan hiasan dunia dan ia mampu berkembang menjadi industri itu penyumbang utama kepada sumber pendapatan negara.

Beliau berkata, nilai pulangan eksport pada tahun lepas melebihi RM200 juta dan kerajaan sentiasa memberikan galakkan kepada orang ramai untuk berkecimpung dalam bidang akuakultur.

"Industri ikan hiasan mempunyai potensi cukup besar untuk terus dimajukan sebagai sumber ekonomi khususnya kepada penternak dan pengusaha memandangkan pasarannya yang cukup luas, apatah lagi kerajaan sentiasa memberi galakan untuk meningkatkan eksportnya ke pasaran dunia.

"Kerajaan turut menyediakan peruntukan yang besar dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) dalam usaha menjadikan ikan hiasan sebagai sumber ekonomi baru yang berpotensi dimajukan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Pameran Ikan Hiasan 'Betta spp' Peringkat Kelantan anjuran Jabatan Perikanan negeri di Tapak Jabatan Perikanan Jajahan Pasir Mas di sini, semalam.

Pameran julung kali membabitkan ikan jenis Betta spp atau ikan pelaga itu disertai lebih 500 peserta dari seluruh Kelantan bertujuan menggalakkan industri ikan berkenaan yang semakin mendapat tempat di kalangan peminat ikan hiasan di negara ini.

Junaidi berkata, di negara ini terdapat lebih 200 spesis ikan hiasan dan jika dikacukkan spesis ikan tersebut akan bertambah sehingga sekali ganda.

"Antara negara yang berminat terhadap spesis ikan ini antaranya Eropah, Amerika Syarikat dan Asia Timur.

"Harga ikan ini boleh mencecah sehingga RM100 seekor bergantung kepada jenis spesis atau tarikan penggemar yang mampu menawarkan harga yang tinggi," jelasnya.

Katanya, bagi menggalakkan bidang tersebut, pihaknya mengadakan kempen 'satu rumah satu akuarium' dalam usaha meningkatkan pasaran ikan hiasan tempatan bagi memberi lebih banyak peluang pasaran kepada pengusaha dan penternak ikan hiasan tempatan.

Tambahnya, Jabatan Perikanan dengan kerjasama Kementerian Pelajaran turut mewujudkan Kelab Ikan Hiasan di 150 sekolah seluruh negara dan ia akan diperluaskan ke lebih banyak sekolah dari semasa ke semasa.

"Langkah mewujudkan Kelab Ikan Hiasan itu adalah bagi menggalakkan minat terhadap pemeliharaan ikan hiasan di kalangan pelajar sekolah di mana pertandingan antara sekolah turut diadakan setiap tahun," katanya.


EKONOMI

ARKIB : 21/11/2008

Malaysia kini pengeluar terbesar ikan hiasan dunia

KUALA LUMPUR 20 Nov. - Malaysia kini merupakan pengeluar terbesar ikan hiasan dunia apabila berjaya mencapai jumlah pengeluaran tahunan hampir 700 juta ikan berbanding 458 juta ikan pada 2005.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed berkata, pada masa ini, negara mensasarkan peningkatan kapasiti pengeluaran tahunan sebanyak 860 juta ikan hiasan pada 2010, iaitu di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK9).

Beliau berkata, setakat ini, negara telah menternak lebih 250 spesies, termasuk pelbagai jenis ikan eksotik untuk pasaran domestik dan dunia.

"Bagaimanapun, dalam pengeksportan ikan hiasan itu, Malaysia merupakan negara kedua terbesar apabila berjaya mengeksport hampir 100 juta ikan hiasan setahun," katanya selepas merasmikan Aquafair Malaysia 2008, di sini hari ini.

Dalam perkembangan lain Mustapa berkata, kerajaan bakal melancarkan zon industri perikanan yang dikenali Prospektus Industri Zon Akuakultur (AIZs) yang bertujuan membangunkan infrastruktur dan sokongan perkhidmatan industri perikanan.

Katanya, kewujudan zon itu dijangka mampu menarik pelaburan berjumlah RM2 bilion dalam tempoh empat hingga lima tahun.

Beliau berkata, kementeriannya telah mengenalpasti tanah seluas 25,000 hektar di seluruh negara untuk menjayakan projek akuakultur itu.

"Kelulusan tanah bagi program-program AIZs adalah di bawah skop pihak berkuasa tempatan iaitu kerajaan negeri," katanya.

Menurut Mustapa, setakat ini, 1,000 hektar tanah dan empat lokasi telah dikenalpasti bagi tujuan pembangunan yang berkaitan dengan AIZs khususnya bagi pusat penternakan ikan hiasan.

Katanya, cadangan mewujudkan zon akuakultur bagi ikan hiasan mampu menarik pelabur luar negara dan domestik.

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete