Wednesday, January 13, 2010

USAHAWAN UDANG

JOHOR

ARKIB : 06/07/2009

Kegigihan usahawan udang


Nejee Muddin menunjukkan udang harimau yang diternaknya.


BATU PAHAT 5 Julai - Berpegang kepada semangat untuk terus maju dalam bidang penternakan, Najee Muddin Ibrahim, 37, melangkah lebih jauh dalam penternakan udang tanpa rasa ragu dan menjadikan setiap kelemahan sebagai penguat semangat.

Memulakan projek ternakan udang harimau sejak tujuh tahun lalu dengan modal sendiri sebanyak RM760,000 serta sokongan padu daripada ahli keluarga, menjadikan lelaki bersemangat waja ini seorang yang gigih dalam usahanya.

Walaupun pada tahun pertama dia banyak mengalami kerugian akibat kurang kemahiran, namun dia tidak pernah berputus asa dan menjadikan kegagalan sebagai pembakar semangat untuk berjaya.

Bapa kepada tiga orang anak ini bermula dengan membeli 4.5 hektar tanah dengan kos lebih RM100,000 untuk membuat kolam udang harimau di Lot 3033, Kampung Teluk Bakong, Sungai Kajang dekat sini kira-kira tujuh tahun lalu.

Bermula dengan empat buah kolam ternakan berukuran 49,000 kaki persegi setiap satu, kini beliau mempunyai enam kolam udang dengan empat pekerja yang bertanggungjawab menjaga pemakanan ternakannya dan kebersihan kolam-kolam berkenaan.

Najee Muddin mendapat benih anak udang daripada pembekal di Johor Bahru dengan harga tiga sen hingga RM1.20 seekor, bergantung kepada usia benih itu dan setiap kali membeli benih, dia memerlukan RM11,000 untuk tiga tan benih bagi memenuhi semua kolam yang diusahakan.

"Setelah dua tahun saya berusaha keras untuk menjayakan kolam udang ini, barulah ia menampakkan hasil. Tahun pertama selalu rugi, banyak udang mati kerana keadaan air yang tak sesuai," katanya kepada Utusan Malaysia baru-baru ini.

Namun, kini apabila harga udang harimau agak tinggi dia turut menternak udang putih yang mendapat permintaan tinggi dalam pasaran.

Selain mendapat bimbingan daripada Jabatan Perikanan, dia turut menyertai pelbagai kursus yang dianjurkan bagi menambahkan pengetahuannya dalam bidang penternakan udang dan ikan.

Menurut Najee Muddin, udang ternakannya akan dihantar kepada dua pemborong tetap untuk pasaran di Johor Bahru dan Singapura selain pasaran lain di dalam negara.

Hasil kegigihannya, beliau dianugerahkan sebagai Wira Tani (Belia) oleh Jabatan Belia dan Sukan Johor tahun lalu dan mendapat Anugerah Belia Tani peringkat Kebangsaan.

Kini dia telah membuka syarikatnya sendiri iaitu Najee Brothers Sdn. Bhd., dan sedang merangka untuk membesarkan projek ternakan udangnya untuk pasaran antarabangsa.

Katanya, beliau telah mendapat 2,000 hektar kawasan di Taman Halal Tanjung Manis, Sarawak dan akan mengusahakan ternakan udang putih dan ikan kerapu.

"Dalam perjanjian yang telah dimeterai, saya diberi tempoh 30 tahun untuk mengusahakan kawasan berkenaan dan modal yang diperlukan ialah RM2 juta," jelasnya.

Selain menternak udang dan ikan, beliau akan mengusahakan makanan sejuk beku berasaskan udang dan ikan untuk dieksport ke luar negara khususnya umat Islam.

Katanya, kertas kerja telah pun disiapkan dan kajian terperinci dibuat oleh konsultan yang dilantik dari Singapura.

Setakat ini, katanya, ada sebuah syarikat dari Hong Kong berminat untuk menjadi pelabur dan dengan adanya produk makanan sejuk beku berasaskan ikan dan udang ia akan memudahkan warga Islam di luar negara seperti Jepun dan Hong Kong mendapatkan makanan berkenaan.

1 comment:

  1. terbaik... saya juga berminat dengan penternakan,,harap saya dapat belajar sesuatu dari blog encik

    ReplyDelete