Monday, January 4, 2010

PRO ASLI-KELI

AGROBIZ

ARKIB : 19/06/2009

Perintis Agrotech tawar formula ProAsli untuk ternakan keli

Isu keli yang memakan sisa najis khinzir di Perak baru-baru ini bukan sahaja menggemparkan masyarakat bahkan mencalar imej penternak keli dan mengakibatkan permintaan ikan keli di pasar borong menurun empat kali ganda.

Namun ada kesan positif daripada isu tersebut, pembeli telah mula berhati-hati memilih keli yang benar-benar diyakini bersih dan halal sebelum dibeli.

Dari perspektif penternak, sekiranya sumber makanan keli hanya bergantung kepada pelet semata-mata pasti semua penternak akan mengeluh mengenangkan kos makanan yang begitu tinggi dan membebankan.

Pelbagai pihak cuba mencari formula untuk mengurangkan kos makanan bagi membantu mengembalikan keuntungan kepada penternak. Ramai penternak yang telah gulung tikar dan putus asa dengan penternakan yang dijalankan.

Perintis Agrotech Centre tampil memberikan kaedah alternatif kepada penternak. Salah satu kaedah terkini yang mendapat sambutan ialah kaedah Pro-Asli.

Ia bukanlah teknik pemakanan lengkap tetapi satu kaedah pemakanan alternatif yang menggabungkan sumber semulajadi dan bioteknologi yang berupaya mengurangkan kebergantungan ikan kepada pelet dan dapat mengurangkan kekerapan pemberian makanan.

Produk Pro-Asli

'Pro' berasal dari istilah probiotik yang membabitkan agen-agen biologi akan bertindak membantu tumbesaran ikan dengan memperbaiki sistem penghadaman dan pencernaan.

'Asli' pula adalah makanan semulajadi dan asal ikan yang dibentuk di dalam air untuk menjimatkan kos makanan. Kedua-dua kaedah ini merupakan gabungan teknologi dari Jepun dan Thailand.

Dua matlamat utama ProAsli iaitu mengurangkan kos makanan ikan dan meningkatkan keuntungan penternak. Terdapat tiga bahan utama di dalam kaedah ini iaitu Bio-Mineral (membentuk makanan semulajadi), Bio-Vita (membantu tumbesaran dan serapan protein tinggi) dan Bio-Aqua (merawat air dan mengekalkan sumber makanan asli di dalam air).

Bio-Mineral

Formula khas untuk membentuk makanan semulajadi di dalam air. Ia merupakan pati sumber mineral, protein, lumut, garam galian dan plankton yang diaktifkan menjadi sumber makanan asli di dalam kolam ternakan.

Fungsi utama adalah untuk menggalakkan pertumbuhan makanan asli seperti zooplankton, fitoplankton, protein dan alga kepada ikan sekali gus mengurangkan kadar pemberian makanan sokongan yang lain.

Bio-Mineral hanya diaktifkan di peringkat awal sahaja di mana air ternakan bukan sahaja untuk ikan hidup tetapi sebagai sumber makanan kepada ikan. Makanan semulajadi yang dibentuk dapat mengurangkan kekerapan dan kadar pemberian makanan kepada ikan.

Bio-Vita

Formula khas untuk meningkatkan dan memaksimumkan daya serapan protin dan nutrisi terhadap makanan yang dimakan. Serapan nutrisi yang maksimum akan dapat mengurangkan kadar pemberian pelet.

Fungsi utama membantu mempercepatkan tumbesaran ikan dengan memperbaiki mikro-flora ikan, memperkuatkan antibodi bagi mengurangkan kematian akibat penyakit dan meningkatkan kualiti ikan.

Juga sesuai digunakan pada ternakan ikan air tawar yang lain seperti patin, tilapia, puyu dan sebagainya.

Ada juga di kalangan penternak yang masih ingin menggunakan pelet sepenuhnya hanya menggunakan Bio-Vita untuk mempercepatkan tumbesaran dan meningkatkan kualiti tekstur ikan.

Bio-Vita perlu digaul bersama pelet pada kadar antara lima dan lapan peratus daripada berat pelet selama tiga kali seminggu. In kerana Bio-Vita berkesan untuk merawat dan memulihkan sistem mikroflora ikan sehingga 48 jam.

Bio-Aqua

Formula khas untuk merawat air dari berbau dan berpenyakit serta memperkayakan sumber mineral di dalam air ternakan. Fungsi utama adalah untuk merawat air dari berbau, menukarkan najis ikan kepada lumut, mengurangkan kadar ammonia dan kekerapan penukaran air ternakan.

Penggunaan Bio-Aqua juga dapat membantu penternak ikan air tawar yang sering berhadapan dengan kadar kematian yang tinggi akibat dari serangan penyakit di dalam kolam serta masalah bau air dari kolam ternakan.

Bio-Aqua dituang 2 minggu sekali ke dalam kolam ternakan sebagai rawatan kepada air bagi mengurangkan kadar ammonia serta rawatan penyakit bagi ikan.

Harga Produk

Satu set ProAsli yang mengandungi 10 liter Bio-Mineral, lima liter Bio-Aqua dan lima kilogram (kg) Bio-Vita sesuai untuk 3,000 ekor keli sehingga sedia dituai.

Harga produk tersebut amat munasabah di mana satu set Pro-Asli sesuai untuk ternakan 3000 ekor ikan. Kos keseluruhan makanan (ProAsli dan pelet) bagi satu kg ikan masih rendah iaitu RM1.20 - RM1.50 berbanding RM4.00 - RM4.50 bagi penggunaan 100 peratus pelet.

Kelebihan

Sambutan dari penternak keli amat luar biasa terutamanya di kalangan penternak yang telah merasai keperitan menternak menggunakan pelet.

Ramai juga penternak baru telah mencuba kaedah ini dan memberikan respons yang positif selain membantu penternak menjimatkan kos makanan dan meningkatkan keuntungan.

Kaedah ProAsli juga meningkatkan tekstur daging ikan lebih pejal, ikan lambat rosak, tidak hanyir dan berkualiti tinggi. Berdasarkan respon pengguna, produk tersebut amat berkesan kerana dapat mengurangkan kadar pemberian pelet dan penukaran air ternakan.

Tempoh Tuaian

Dari segi tumbesaran ikan, tempoh tuaian dilihat masih menepati standard ternakan komersial iaitu antara 100 dan 120 hari walaupun mungkin sedikit lewat berbanding pemakanan 100 peratus pelet.

Pasaran

Perintis telah merangka gerak promosi ke seluruh Negara bermula pada awal bulan Mei yang lepas. Sehingga kini, pasaran telah berkembang pesat ke seluruh Semenanjung dan merancang untuk menembusi pasaran Sabah dan Sarawak pada Julai ini. Kebanyakan pemasaran dijalankan oleh penternak yang menjadi pengedar berdaftar kepada Perintis. Sekurang-kurangnya pendapatan hasil jualan dapat memberikan 'wang saku' kepada mereka sementara menunggu hasil tuaian. Ramai yang telah mendaftar sebagai pengedar untuk kegunaan sendiri atau untuk pasaran setempat.

Dengan margin keuntungan dari 20 peratus ke 87.5 peratus, Perintis mempelawa lebih ramai lagi para penggiat pertanian menyertai program pengedar yang dijangka akan mendapat sambutan yang hebat berikutan dari siri promosi yang dilakukan oleh pihak Perintis.

Bagi mereka yang ingin mengetahui lebih lanjut atau ingin menjadi pengedar untuk produk tersebut, bolehlah menghubungi talian 03-6187 3796 atau 019-6634527.

No comments:

Post a Comment