Monday, January 4, 2010

KELI PRO ASLI

AGROBIZ

ARKIB : 22/05/2009

Ternak keli teknik Pro-Asli menjimatkan

BENGKEL ternakan ikan keli kaedah Pro-Asli yang diadakan di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang pada 9 Mei lalu mendapat sambutan yang sangat menggalakkan.

Lebih 400 orang telah menyertai bengkel yang mengetengahkan tentang kaedah pemakanan alternatif ikan keli yang dilihat jauh lebih menjimatkan.

Sepanjang bengkel tersebut, peserta telah didedahkan kepada dua teknik ternakan iaitu ternakan kaedah konvensional yang menggunakan makanan pelet 100 peratus dan ternakan kaedah Pro-Asli yang dapat mengurangkan kadar pemberian pelet atau tanpa pelet mengikut skala ternakan yang dijalankan.

Menerusi slot pertama, tumpuan lebih kepada ternakan konvensional termasuklah penyediaan kolam ternakan, penyediaan air, benih, teknik pemberian makanan, pengiraan kos makanan dan kos operasi, penggredan dan pensampelan, pengurusan selepas tuai dan sebagainya.

Slot kedua tertumpu kepada perbandingan slot pertama dengan kaedah Pro-Asli bermula penyediaan air ternakan sehingga tuaian.

Paling utama adalah pengiraan kos makanan yang dapat dijimatkan berbanding penggunaan pelet semata-mata.

Bengkel tersebut dilihat sesuai kepada semua penternak sama ada penternak baru menceburi ternakan keli mahupun mereka yang telah lama berkecimpung tetapi ingin mengetahui dan berkongsi pengalaman kaedah ternakan kaedah Pro-Asli.

Kaedah ini lebih menekankan cara untuk menjimatkan kos ternakan.

Seperti yang diketahui, kos makanan khususnya pelet amat membebankan penternak dan telah menyebabkan ramai penternak telah berundur diri.

Ini kerana, penternak yang menggunakan 100 peratus pelet tidak dapat menjual hasil ternakan mengikut harga pasaran biasa akibat kos makanan yang terlalu tinggi.

Kaedah pro-asli dilihat sebagai satu alternatif terkini dalam mengimbangi kos pelet yang terlalu mahal.

Terdapat dua pendekatan utama di dalam kaedah pro-asli iaitu:

l Bagi penternak sara diri, mereka boleh memilih untuk tidak menggunakan pelet, sebaliknya menjadikan sisa dapur seperti lebihan nasi, sayur dan roti sebagai makanan keli ataupun

l Bagi penternak komersial, mereka masih menggunakan pelet tetapi pada kuantiti yang lebih sedikit.

Dengan penggunaan vitamin keli, serapan zat dan nutrisi pelet dapat ditingkatkan semaksimum mungkin.

Penggunaan mineral keli di peringkat awal juga berjaya mengurangkan kadar pemberian pelet atau makanan lain kepada tiga kali seminggu kerana air ternakan telah dibekalkan makanan semula jadi.

Secara ringkasnya, kos makanan sepanjang ternakan bagi sekilogram keli hanya menelan belanja serendah antara RM1.20 dan RM1.50 berbanding kos penggunaan 100 peratus pelet yang biasanya melibatkan kos paling minimum RM4.50.

Bagi menyampaikan maklumat yang lebih jelas kepada orang ramai, Perintis Agrotech Centre telah merangka satu program jelajah ke seluruh negara dan bagi yang berminat, boleh daftarkan diri di talian 03-61873796 atau 019-6634527.

Yuran penyertaan sebanyak RM50 sahaja.

Lokasi Bengkel Ternakan Keli Pro Asli seterusnya adalah seperti berikut:-

lKolej Komuniti Pasir Salak - 23 Mei

lBatu Pahat, Johor - 30 Mei

lSg. Petani Kedah - 13 Jun

lKota Bharu, Kelantan - 27 Jun

lKuching, Sarawak - 5 Julai

lKota Kinabalu Sabah - 18 Julai


KOTA

ARKIB : 27/04/2009

Bengkel ternak keli tanpa pelet

KUALA LUMPUR 26 April - Satu bengkel menternak ikan keli tanpa pelet akan diadakan di Fakulti Kejuruteraan, Universiti Pertanian Malaysia (UPM) pada 9 Mei ini.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini, Pusat Penyelidikan Bioteknologi Perintis memberitahu, bengkel itu akan mendedahkan tentang penemuan baru mengenai penggunaan mikrob di dalam kolam ternakan bagi menggantikan pelet.

Tambahnya, kaedah mikrob itu dilihat mampu mengurangkan sebanyak 80 hingga 90 peratus kos makanan dan operasi. Selain itu, penggunaan kaedah itu dapat mempercepatkan tumbesaran ikan dalam tempoh 75 hingga 100 hari.

"Pusat Penyelidikan Bioteknologi Perintis ini telah menggabungkan 2 kaedah probiotik dari Jepun dan Thailand.

"Kaedah ini telah dikaji semula dan disesuaikan dengan suhu, iklim dan cuaca di Malaysia. Ia juga mampu meningkatkan daya tahan penyakit dan bakteria kepada ternakan sekali gus mengurangkan kematian," ujar kenyataan itu.

Menurutnya lagi, antara tujuan lain bengkel itu diadakan adalah untuk memberi pendedahan tentang penggunaan mikrob hidup dalam ternakan ikan dan menjadi sumber alternatif kepada para penternak yang selama ini dihimpit dengan harga pelet yang meningkat.

Ketua projek perintis tersebut, Hilmy Hamzah berharap, bengkel tersebut dapat membantu semua penternak ikan yang selama ini menanggung kos ternakan yang tinggi.

"Kaedah ini mampu memberi nafas baru kepada para penternak dan menghidupkan semula industri perikanan di negara kita," katanya

Orang ramai yang berminat untuk menyertai bengkel tersebut bolehlah menghubungi talian 03-6187 3796 dan 019-3310 985.

No comments:

Post a Comment