Tuesday, January 12, 2010

SAYURAN ORGANIK

JOHOR

ARKIB : 16/08/2008

Saidon petani sayuran organik berjaya


Saidon Ahmad menunjukkan kacang panjang yang ditanam secara organik di ladangnya di Projek Pertanian Moden Kluang.


KLUANG 15 Ogos - Berbekalkan minat dan contoh kejayaan ramai petani dalam PPMK, Saidon Ahmad turut menceburkan diri mengusahakan tanaman sayuran secara organik di Projek Pertanian Moden Kluang (PPMK).

Dengan bermodalkan wang simpanan, Saidon, 62, mendaftar perniagaan syarikatnya, Agensi Pekerjaan Saidon Sdn. Bhd. dan seterusnya menjadi peserta PPMK setelah memenuhi segala syarat yang ditetapkan lebih setahun lalu.

Beliau memajak tanah seluas 20 hektar dan kemudian memulakan fasa pertama tanaman sayuran organik di tanah seluas 10 hektar dengan modal RM200,000 bagi setiap 0.4 hektar.

Menurutnya, penanaman sayur secara organik yang diusahakannya tidaklah begitu sukar kerana penjagaannya tidak cerewet dan baja yang digunakan ialah baja kompos.

Tambahnya pula cara tanaman dan pembajaan adalah mengikut piawaian Sijil Organik Malaysia (SOM) yang ditetapkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Sayuran itu ialah peria, sawi, bendi dan kacang panjang yang mana setiap sayuran ditanam di atas tanah seluas 0.4 hektar dengan menggunakan rumah lindungan hujan yang diperbuat daripada jaring.

Katanya lagi, setiap 0.4 hektar terdapat empat buah rumah lindungan hujan dan dari jauh ia kelihatan seperti kelambu.

Bekas tentera yang meminati bidang pertanian itu berkata, buat masa ini, 10 hektar telah diusahakan untuk fasa pertama yang menelan belanja kira-kira RM5 juta manakala fasa kedua seluas 10 hektar lagi akan bermula tahun depan.

Menurutnya lagi, modal permulaan yang digunakan pada awal mengusahakan tanaman organik itu ialah RM500,000 tetapi beliau mendapat pulangan cepat kerana sayur-sayuran yang ditanam boleh mengeluarkan hasil seawal tiga minggu selepas ditanam.

"Tetapi kalau kacang panjang dan peria, memakan masa agak lama iaitu antara sebulan setengah hingga dua bulan," jelasnya kepada Utusan Malaysia.

Saidon menambah, kesemua tanaman disiram menggunakan semburan dan dua buah kolam seluas 200 kaki persegi setiap satu dibuat untuk membekalkan air bagi tujuan semburan yang menelan belanja RM300,000.

Beliau tidak mengalami masalah pasaran kerana salah sebuah syarikat yang menjadi peserta PPMK akan membeli terus sayur-sayurnya untuk dipasarkan ke pasaran tempatan dan luar negara.

Bapa kepada 10 orang anak itu tidak pernah jemu mengusahakan pertanian yang telah menjadi tunggak kejayaan paling bermakna buat dirinya sejak setahun lalu dan salah seorang anaknya, Mohd. Zam Zam, 34, turut membantunya dalam segala urusan.

Beliau juga dibantu oleh 16 pekerja yang menjaga ladangnya selama 24 jam secara bergilir-gilir.

Setakat ini, katanya, pengeluaran hasil pertanian daripada ladangnya mendapat pulangan antara RM21,000 hingga RM63,000 setiap musim iaitu antara sebulan setengah hingga dua bulan.

Katanya, pada pengeluaran pertama iaitu enam minggu selepas ditanam semasa mula-mula menyertai PPMK, dia berjaya menghasilkan sebanyak 12 tan sayuran organik bernilai kira-kira RM36,000.

"Di sini terbukti pertanian sebagai satu perniagaan. Semua hasil pertanian peserta di sini turut dipasarkan ke pasaran luar negara, itu yang membuatkan saya lebih bersemangat," jelasnya.

1 comment:

  1. saya berminat dengan usaha En saidon, boleh tahu perkembangan terkini Jun 2012?

    ReplyDelete