Tuesday, January 12, 2010

KONTRAK SERAI

AGROBIZ

ARKIB : 27/03/2009

Tanam serai secara kontrak

TANAMAN herba semakin mendapat sambutan sementalah produk herba kini menjadi rebutan bukan saja di pasaran tempatan tetapi juga di peringkat antarabangsa.

Justeru, Abdul Jabar Hashim, 47, menuruti saranan abangnya yang bertugas di Kuala Lumpur supaya menanam serai paha ayam secara tanaman kontrak.

Tanaman serai yang ditanam seluas 1.2 hektar ekar ini di Kampung Sekandar, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang ini menampakkan hasil yang membanggakan.

''Saya memilih serai kerana tanaman ini amat mudah ditanam dan diuruskan berbanding dengan tanaman lain kerana tidak mudah diserang penyakit atau serangga perosak," katanya.

Beliau yang mendapat bekalan benih dari agen penanaman kontrak dari Selangor yang menggunakan serai sebagai ramuan utama dalam produk farmaseutikal dan dieksport ke pasaran antarabangsa.

Abdul Jabar berkata, serai mudah ditanam tetapi memerlukan kawasan tanah gembur bagi pergerakan akar dan tumbesarannya.

"Sebelum mula menanam serai, tanah perlu dibajak dan dirawat bagi meningkatkan kesuburannya dengan menabur baja urea.

"Biasanya bagi kawasan seluas satu ekar (0.4 hektar) , ia memakan masa dua hari untuk menggemburkan dan menanam serai oleh seorang pekerja," katanya.

Bagi kawasan seluas satu ekar, Abdul Jabar memerlukan 21,000 rumpun serai kerana satu lubang ditanam dengan lima batang serai.

Beliau berkata, biasanya serai boleh mula dituai selepas enam bulan ditanam dan satu rumpun akan mengeluarkan antara empat hingga 10 kilogram (kg) bergantung kepada penjagaan dan pengurusan.

Bagaimanapun penjagaan serai boleh dikatakan mudah kerana hanya perlu diberikan baja urea selepas dua minggu pertama.

"Kemudian pembajaan akan dilakukan lagi selepas 30 hari dan 50 hari selepas penanaman," katanya.

Selepas ditanam pokok serai hanya perlu disiram setiap petang tanpa perlu menyembur racun makhluk perosak.

''Tetapi masalah timbul apabila hari hujan kerana rumput dan rumpai akan bersaing untuk mendapatkan baja.

''Hujan yang lebat dan air bertakung akan menyebabkan akarnya terendam dan pokok akan mati," katanya yang membina pagar di sekeliling tanaman serai bagi mengelakkan pencerobohan haiwan liar.

No comments:

Post a Comment