Monday, January 4, 2010

TERNAK KELISA HARAM

DALAM NEGERI

ARKIB : 08/12/2009

Awas pelaburan ikan kelisa haram

BUKIT MERAH 7 Dis. - Awas! Jangan percaya sekiranya ada pihak tertentu yang mengajak anda melabur dalam kolam ikan kelisa yang kononnya diuruskan oleh Jabatan Perikanan kerana anda mungkin menjadi mangsa penipuan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar berkata, pihaknya mengesan ada pihak tertentu pergi ke Kota Bharu, Kelantan dan menjual konsep tersebut dengan mengaitkan Jabatan Perikanan sedangkan jabatan tersebut tidak terlibat.

Beliau berkata, konsep tersebut memang wujud tetapi ia diuruskan oleh individu atau pihak swasta.

''Siapa hendak melabur kita galakkan tetapi ia urusan perniagaan biasa antara pelabur dengan pengusaha dan mereka perlu berani mengambil risiko.

''Saya tegaskan hal ini kerana tidak mahu apabila berlaku perkara tidak diingini, pelabur salahkan Jabatan Perikanan dan menuntut gantirugi daripada kerajaan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan pelan pengurusan ikan kelisa emas dan melepaskan anak-anak ikan tersebut di Tasik Bukit Merah di sini hari ini.

Pada majlis tersebut, Noh melepaskan 110 ekor anak ikan kelisa emas bernilai RM200,000 di Tasik Bukit Merah sebagai salah satu usaha pemuliharaan ikan kelisa yang kini semakin terancam akibat aktiviti penangkapan yang berleluasa sejak 70 tahun lalu.

Ikan tersebut telah disenaraikan sebagai spesies ikan kawalan untuk perdagangan antarabangsa di bawah Konvensyen Perdagangan Antarabangsa Mengenai Spesies Flora dan Fauna Terancam (CITES).

Noh berkata, orang ramai yang berminat melabur dalam industri tersebut diminta berurusan secara terus dengan pengusaha kolam ikan di Bukit Merah bagi mengelakkan mereka ditipu pihak tidak bertanggungjawab.

''Industri tersebut sedang berjalan dengan baik sehinggakan anak ikan dalam perut pun tidak cukup kerana sudah ditempah awal-awal lagi.

''Oleh kerana hasilnya lumayan, ada pengusaha kolam ikan tawarkan kepada orang ramai untuk melabur dalam kolam mereka," katanya.

Harga seekor induk ikan kelisa emas biasanya bernilai RM13,000 dan kos untuk sebuah kolam ikan tersebut menelan belanja sehingga RM260,000.

Menurut beliau, industri ikan hiasan merupakan antara tiga industri bukan makanan baru bernilai tinggi yang diberi penekanan oleh kerajaan di samping rumpai laut dan burung walit.

''Sebab itu, kerajaan melalui Jabatan Perikanan bagi bantuan peralatan, prasarana, anak benih dan induk kepada pengusaha kolam ikan hiasan.

''Agro Bank juga beri pinjaman pelaburan kepada mereka yang ingin melabur dalam industri ikan kelisa ini," katanya.

Dalam pada itu, Noh berkata, perlu adanya zon akua bagi mengelakkan orang ramai menjual semua kawasan sawah padi untuk dijadikan kolam ikan kelisa.

Katanya, ekoran permintaan tinggi terhadap industri ikan kelisa, harga sawah padi kini meningkat sehingga RM300,000 berbanding RM15,000 sahaja untuk 0.4047 hektar sebelum ini.

''Kita akan bincang dengan kerajaan negeri bagaimana untuk menjadikan kawasan zon akua kerana tidak semua kawasan sawah padi boleh menjadi kolam ikan dan ini akan menjejaskan usaha negara memperluaskan kawasan sawah padi," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Pengarah (Pembangunan) Jabatan Perikanan Malaysia, Datuk Ahamad Sabki Mahmood berkata, industri ikan hiasan di negara ini berkembang pesat dan sebanyak 733 juta ekor ikan hiasan bernilai RM759 juta telah dikeluarkan pada tahun 2008.

"Ini merupakan peningkatan sebanyak 31.4 peratus dari segi pengeluaran dan 17.3 peratus dari segi nilai jika dibandingkan dengan 2007," katanya

1 comment:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete