Saturday, January 9, 2010

SISA SABUT KELAPA BERGUNA

TIMUR

ARKIB : 12/08/2008

Guna sisa sabut tanam sayur


Nazmi Mohd. Zain menunjukkan antara sayur-sayuran yang berjaya dihasilkan melalui sistem fertigasi dengan menggunakan sabut kelapa di kebunnya di Kampung Gelugor Kedai, Marang, baru-baru ini.
- Gambar FAUZI BAHARUDIN


KUALA TERENGGANU 11 Ogos - Bagi sesetengah orang, sisa medium sabut kelapa untuk penanaman tembikai rock melon secara fertigasi sudah tidak berguna lagi. Namun, buat petani, Nazmi Mohd. Zain, ia merupakan cara untuknya menambah pendapatan.

Nazmi, 39, yang menyertai projek penanaman tembikai rock melon jenis glamor itu di Kampung Gelugor Kedai di sini sejak hujung tahun lepas merasakan ia satu kerugian jika medium sabut kelapa dibuang begitu sahaja selepas penanaman dua kali tembikai berkenaan.

Ayah kepada lima orang anak itu berkata, bukan kerana kedekut atau tidak mahu mengeluarkan wang ringgit dalam membeli medium baru tetapi dia berbuat demikian kerana tidak mahu membazirkan kualiti yang masih terdapat dalam medium berkenaan.

Dia yang mengusahakan penanaman tembikai itu secara individu menambah, dia menggunakan sisa medium itu untuk menanam pelbagai jenis sayur seperti kangkung, terong, salad dan sawi putih.

''Saya menggunakan kaedah fertigasi bagi menanam tembikai dan sayur-sayuran berkenaan.

''Namun, penanaman sayur-sayuran ini hanya dilakukan secara sampingan ketika waktu rehat sebelum menanam semula tembikai," ujarnya.

Nazmi berkata, dia tidak perlu mengeluarkan wang untuk mendapatkan sisa sabut kerana hanya pergi mendapatnya daripada rakan-rakan yang mengusahakan penanaman tembikai rock melon tersebut.

''Mereka membuang medium berkenaan kerana mengikut nasihat Jabatan Pertanian, medium berkenaan tidak lagi baik digunakan selepas dua atau tiga kali penanaman tembikai rock melon dilakukan.

''Jadi saya hanya perlu pergi mengambil sisa medium berkenaan daripada mereka," katanya.

Justeru, katanya, dia kini hanya perlu membeli benih dan baja bagi memulakan penanaman sayur-sayuran berkenaan.

''Sisa medium berkenaan hanya perlu diperiksa tahap asid dan jika tahap itu tinggi, saya akan mencampur sedikit kapur bagi mengurangkannya sebelum digunakan.

''Pada saya, medium sabut kelapa berkenaan yang berwarna keperangan boleh digunakan sehingga ia bertukar warna hitam," ujarnya yang memperoleh pengalaman dalam penanaman sayur-sayuran hasil penyertaan projek pertanian kelompok di kampungnya itu.

Nazmi menambah, dia juga tidak perlu mengeluarkan sebarang wang untuk mendapatkan alat bagi menjalankan projek sampingan itu kerana hanya menggunakan peralatan fertigasi sedia ada.

'Saya menerima peralatan fertigasi dan infrastruktur lain seperti bangsal dan tong air daripada kerajaan negeri ketika menyertai projek penanaman tembikai rock melon dan menggunakannya untuk menanam sayur-sayuran ini," ujarnya.

Dia yang mengusahakan pertanian tersebut di tanah seluas 0.2 hektar memberitahu, kebunnya itu memerlukan kira-kira 350 guni medium berkenaan untuk menyediakan 2,000 polibeg.

Nazmi berkata, setakat ini, dia sudah tiga kali menuai hasil penanaman sayur-sayuran dan menjualnya kepada peniaga-peniaga di pasar-pasar berkenaan.

''Pendapatan saya meningkat kira-kira 30 peratus daripada pendapatan bulanan selepas memulakan penanaman sayur-sayuran ini.

''Keuntungan yang saya dapat tidaklah terlalu tinggi kerana peningkatan harga baja, benih dan polibeg sejak kenaikan harga minyak baru-baru ini," ujarnya.

Lelaki itu menambah, sayur-sayuran yang dihasilkan melalui kaedah fertigasi lebih baik dari segi kualiti dan kuantitinya kerana penjagaan air dan baja yang terjaga.

Nazmi memberitahu, dia akan cuba menanam pelbagai sayuran lain seperti cili api dalam menambah pendapatannya.

Dalam pada itu, dia berkata, masih ramai petani yang tidak mengetahui mengenai penanaman sayuran menggunakan sisa medium sabut kelapa tersebut.

''Ia berbeza dengan penanaman di atas tanah dan menggunakan kaedah fertigasi kerana kita dapat mengawal penyaluran air dan baja. Kedua-dua faktor tersebut menentukan kualiti hasil yang akan kita perolehi," katanya.

No comments:

Post a Comment