Tuesday, January 12, 2010

SERAI

TIMUR

ARKIB : 07/07/2009

Tanaman serai di tanah terbiar


YUSAINI Anor Mat Amin membersihkan kawasan tanaman serai di tapak projek pertanian Kampung Tanjong Gahai, Kuala Lipis, baru-baru ini.


KUALA LIPIS 6 Julai - Melihat keadaan tanah terbiar yang dilitupi semak-samun di Kampung Tanjong Gahai di sini mencetuskan semangat seorang belia, Yusaini Anor Mat Amin, 40, untuk membabitkan diri dalam tanaman serai secara komersial.

Berkat usaha gigihnya, kini serai keluaran ladangnya semakin mendapat permintaan dari peniaga di sekitar bandar Lipis, Raub dan Pasar Borong Selayang di Selangor.

"Penglibatan saya dalam tanaman ini sebenarnya didorong oleh permintaan yang semakin meningkat terhadap serai di tempat lain.

Apabila melihat ada tanah terbiar, timbul keinginan untuk mengusahakan tanah itu dengan tanaman serai secara komersial.

"Saya menggunakan wang simpanan untuk menyewa tanah seluas enam hektar dari beberapa penduduk kampung antara RM2,000 hingga RM3,000 sebulan," ujarnya ketika ditemui di Kampung Tanjong Gahai di sini baru-baru ini.

Menurut Yusaini, beliau juga mengeluarkan kos yang agak besar untuk menyewa jentera selama seminggu bagi kerja-kerja membersihkan semak-samun dan pokok-pokok besar di kawasan itu.

Jelasnya, hasil pelaburan kira-kira RM10,000 dan penat lelah selama beberapa bulan lalu, kini tanaman serainya hidup subur di bawah kelolaan beliau sendiri dengan dibantu tiga orang pekerja.

Tambahnya, melihat kepada kejayaan projek tersebut setakat ini, beliau yakin tanaman serai itu mampu memberi pulangan yang lumayan.

"Dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, nyata projek ini berhasil dan kini sebanyak 21,600 rumpun serai hidup subur dan semakin matang, dan dijangka boleh dituai untuk pasaran pertengahan Ogos ini," ujarnya.

Yusaini yang juga peserta Projek Agropolitan Tanjong Gahai berkata, setiap sehektar tanah boleh menghasilkan kira-kira 20,000 kilogram serai dengan harga pasaran kira-kira 80 sen sekilogram.

"Kesemua serai keluaran ladang saya ini akan dijual kepada Lembaga Perusahaan Pertanian Persekutuan (FAMA) di bawah perjanjian ladang kontrak," ujarnya.

Beliau bersyukur melalui penjualan serai itu kelak mampu memberi pendapatan antara RM16,000 hingga RM18,000 dan wang itu akan digunakan sebagai modal pusingan.

No comments:

Post a Comment