Saturday, January 9, 2010

CILI TAIWAN

AGROBIZ

ARKIB : 10/07/2009

Belia contoh usahawan tani

BIDANG pertanian kini semakin mendapat tempat di hati belia dan mereka mula menceburi bidang pertanian secara sepenuh masa dengan tekad untuk menjadi usahawan tani yang berjaya.

Ada antara mereka sanggup berhenti kerja kerana ingin berdikari tanpa makan gaji.

Ini membuktikan bahawa persepsi belia tehadap pertanian mula berubah dan minda mereka mula terbuka untuk menyahut seruan kerajaan agar menghijaukan kawasan sekitar dengan pelbagai tanaman sebagai persediaan menghadapi krisis makanan sekiranya ia berlaku.

Di daerah Batu Pahat misalnya, ramai belia yang menceburkan diri dalam pertanian dan penternakan berjaya menjadi usahawan belia dan ternak yang boleh dicontohi.

Ada antara mereka yang telah dianugerahkan belia dan wira tani bagi peringkat negeri dan kebangsaan Kesemua itu menjadi pemberi semangat kepada dua beradik Azman Saari, 25 dan Almizan Saari, 27 dari Kampung Parit Tengah, Sri Merlong, Rengit Batu Pahat bekerja keras dalam merealisasikan impian mereka untuk bergelar usahawan tani berjaya suatu hari nanti.

Lebih beruntung apabila hasrat mereka mendapat sokongan dan galakan daripada keluarga juga wakil rakyat Rengit, Ayub Jamil yang sentiasa memberi semangat juga meninjau projek pertanian yang mereka usahakan.

Seterusnya mereka dijadikan sebagai model bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Rengit kepada

Gerakan Ekonomi Desa Baru yang diperkenalkan oleh Jawatankuasa Penyelaras Mukim-Mukim (JPMM) DUN Rengit dengan menanam cili secara fertigasi.

Meskipun mereka tidak pernah mengikuti sebarang kursus penanaman tetapi minat yang mendalam serta pemantauan daripada JPMM DUN Rengit membantu dua beradik ini menjadi petani yang berjaya tanpa bekerja makan gaji.

Mereka bermula dengan menanam cili kampung menggunakan benih daripada pokok cili kampung yang ditanam ibu mereka di belakang rumah.

Bermula dari situ mereka berfikir mengapa tidak diusahakan secara komersial kerana harga cili kampung mahal di pasaran.

''Kami menyemai benih cili ke dalam polibeg lebih kurang 80 pokok dan dalam masa empat bulan buahnya sudah boleh dipetik," kata Azman.

Azman yang pernah bekerja sebagai pekerja industri di daerah Batu Pahat berkata, dari situ mereka mula yakin untuk menanam cili taiwan hibrid secara fertigasi sebagaimana yang diusulkan oleh JPMM DUN Rengit dengan penggunaan bioteknologi.

Mereka bermula enam bulan lalu dengan modal RM6000 dan menanam 500 pokok cili taiwan hibrid di kawasan belakang rumah dengan keluasan 90 x 40 kaki dengan menggunakan teknik fertigasi.

Mereka menyemai benih cili di petak semaian selama 30 hari sebelum ia dipindahkan ke dalam polibeg di tapak semaian yang telah disediakan.

Cili taiwan dipilih kerana ia mampu mengeluarkan hasil dalam masa dua bulan.

Setakat ini menurut Azman dan Almizan, cili taiwan sudah dua musim berbuah, pada musim pertama mereka mendapat lebih 200 kilogram cili manakala pada minggu kedua musim kedua lebih 200 kilogram cili telah dipetik dan ini katanya membuktikan bahawa peningkatan hasil cili musim kedua melebihi pada musim pertama.

Almizan yang sebelum ini bekerja di Singapura, pulang ke Malaysia setelah kontraknya tamat merancang untuk terus bersama adiknya dalam mengusahakan projek penanaman cili ini kerana ia memberi kepuasan apabila tanaman mengeluarkan hasil dari titik peluh mereka sendiri.

Hasil usaha

Untuk meneruskan kerja di Singapura buat masa ini amatlah sukar sementelahan pula dalam keadaan kes influenza H1N1 yang semakin menular di negara jiran itu. Justeru dia amat berharap agar hasil usaha mereka mendapat pulangan yang memberangsangkan.

Walaupun mereka sedar bahawa harga cili sentiasa turun naik dan kini harga cili hanya RM8 hingga RM9 sekilogram tetapi semangat kedua beradik ini tidak pernah luntur malah mereka yakin harga cili tidak akan jatuh lebih rendah dari itu.

Untuk menambah pengetahuan dalam bidang pertanian mereka tidak jemu menimba pengalaman daripada mereka yang telah berjaya dan sentiasa mencari kelemahan serta bagaimana cara untuk mengatasinya.

''Kami masih baru lagi dan masih banyak yang perlu diketahui serta dipelajari agar apa yang kami usahakan tidak akan terbantut di tengah jalan," jelas Azman.

Apa yang penting mereka sentiasa mencari apa yang terbaik untuk tanaman mereka agar kualiti tanaman sentiasa terjaga justeru Almizan dan Azman sering meminta pandangan daripada JPMM DUN Rengit yang menyediakan kursus kepada sesiapa sahaja yang berminat.

Setakat ini mereka tidak menghadapi masalah dalam memasarkan hasil tanaman mereka.

Mereka memasarkan sendiri hasil tanaman di sekitar daerah Batu Pahat serpeti di pasar awam juga pasar raya besar dan permintaan amat memuaskan.

''Meskipun harga cili turun naik tetapi permintaan terhadap cili tidak pernah berkurangan," ujar Azman yakin.

Mereka memilih untuk menanam cili taiwan hibrid kerana penjagaannya tidak cerewet serta hasilnya boleh dipetik dalam masa dua bulan.

Bagaimanapun dalam musim cuaca yang tidak menentu kini seperti terlalu panas serta hujan yang tidak menentu boleh menyebabkan kualiti pokok cili terganggu justeru penjagaan rapi amat penting bagi menjaga agar buah yang dihasilkan berkualiti.

Ahli DUN Rengit, Ayub Jamil ketika ditemui melawat projek tanaman cili kedua beradik ini memberitahu tidak ramai anak-anak muda yang sanggup berhenti kerja dan menceburkan diri dalam bidang pertanian kerana kurang yakin dengan pulangannya.

Bagaimanapun tambah Ayub, kegigihan dua beradik ini patut dicontohi oleh anak-anak muda lain khususnya di DUN Rengit kerana pertanian pada hari ini telah merupakan satu perniagaan yang mampu meraih pendapatan lumayan.

No comments:

Post a Comment