Monday, March 8, 2010

SUSU ISIAN SAWIT

Susu isian sawit kini setanding susu ternakan

Oleh Mona Ahmad
mona@bharian.com.my


WAN ROSNANI melihat dan Abdul Rahman meminum susu berasas sawit yang rasanya setanding dengan susu segar hasil tenusu dan kos pemprosesannya lebih murah.

Mengandungi lebih antioksidan, kos pemprosesan lebih murah

SUSU daripada minyak sawit. Bunyi agak pelik kerana mungkin tidak terlintas di fikiran kita bahawa minyak yang berwarna keperangan itu mampu diproses sehingga menjadi susu setanding dengan susu hasilan tenusu.

Tetapi inilah kejayaan hasil penyelidikan sekumpulan empat penyelidik Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) diketuai Pegawai Penyelidik Kanan, Wan Rosnani Awg Isa yang dijalankan sejak 2005.


Wan Rosnani ketika ditemui di pejabatnya di Bangi, Selangor baru-baru ini, berkata, susu isian bancuhan sawit boleh dijadikan pengganti kepada susu tenusu, terutama bagi mereka yang alah dengan hasil tenusu yang mempunyai kandungan gula laktosa.

“Negara banyak mengimport hasil tenusu, terutama susu dalam bentuk tepung (susu tepung), sehubungan itu dengan terhasilnya susu isian bancuhan sawit secara tidak langsung ia pilihan kepada susu segar,” katanya.

Penyelidikan yang dijalankan bersama Dr Nor Aini Idris, Abdul Rahman Ibrahim dan Azman Ismail itu menggunakan minyak sawit diambil daripada mesokarp (sabut) yang dikenali sebagai minyak sawit bertapis yang sudah diluntur dan dinyahbau (RBD).

Proses menjadikan minyak sawit sebagai susu isian bancuhan sawit menerusi tiga kaedah utama iaitu proses pencampuran, pempasturan dan penyejukan.

Susu isian bancuhan sawit dipasturkan pada suhu 720C selama 30 minit dan disimpan pada suhu 40C untuk proses seterusnya. Susu ini mengandungi 16.4 peratus pepejal (lemak, protein dan abu) dan lebih kurang 80 peratus kandungan air.

Wan Rosnani berkata, menerusi proses itu, susu tepung rendah lemak daripada hasil tenusu juga dicampurkan, tetapi dalam kuantiti yang terlalu kecil.

Secara keseluruhan proses itu membabitkan pencampuran susu tepung rendah lemak, gula, pengemulsi dan penstabil.

Katanya, tujuan proses penyejukan adalah untuk mengelakkan bakteria daripada hidup, manakala proses pempasturan pula untuk mematikan bakteria yang boleh tahan pada suhu tinggi.

Wan Rosnani berkata, pencampuran pengemulsi dan penstabil pula untuk menstabilkan pencampuran minyak dan air daripada terpisah.

Katanya, kelebihan susu isian bancuhan sawit ini antaranya ia mempunyai antioksidan berbanding susu tenusu, selain kos pemprosesannya lebih murah.

Beliau berkata, susu isian bancuhan sawit ini juga mempunyai kandungan vitamin A serta E secara semulajadi dan bebas asid lemak trans.

Pengguna juga katanya, tidak perlu bimbang kerana rasanya setanding dengan susu segar hasil tenusu dan kos pemprosesannya yang lebih murah.

Beliau berkata, walaupun susu isian bancuhan sawit ini tidak mempunyai khasiat kalsium secara semulajadi seperti susu tenusu, tetapi kalsium dan vitamin lain boleh dimasukkan ketika pemprosesan susu itu.

Katanya, susu isian bancuhan sawit sukar basi dan juga boleh bertahan sehingga tiga bulan dalam suhu lima darjah Celsius. Apabila penutup dibuka ketahannya adalah sama seperti susu segar biasa. Suhu penyimpanan yang betul adalah penting untuk mengelak susu daripada tercemar dan rosak.

Jika pada suhu bilik pula, katanya, ia boleh bertahan sehingga sehari.

Bagi menyedapkan lagi rasa susu isian bancuhan sawit ini, ia boleh dicampurkan perisa seperti coklat, vanila dan strawberi.

Wan Rosnani yang turut menjalankan penyelidikan dalam bidang gantian tenusu itu berkata, dari segi rasa, susu isian bancuhan sawit tiada bezanya dengan susu segar hasil tenusu.

“Dalam hidupan seharian kita banyak menggunakan susu tepung dan perlu dibancuh terlebih dulu dengan air, tetapi susu isian bancuhan sawit ini mudah kerana ia boleh diminum terus atau digunakan dalam masakan, termasuk membuat kuih,” katanya.

Penyelidikan kumpulan itu juga sudah meraih Pingat Perak dalam Ekspo Teknologi Malaysia 2007.

No comments:

Post a Comment