Monday, March 8, 2010

KOPI TERMAHAL DUNIA

Kopi termahal dunia

Oleh Suzan Ahmad


MUSANG hanya memilih biji kopi terbaik.

Harga minuman sisa musang cecah RM4,940 sekilogram

APA kaitan musang dengan kopi termahal dunia? Percaya atau tidak, haiwan inilah yang bertanggungjawab menjadikan harga Kopi Musang atau lebih dikenali Kopi Luwak mencecah RM2,298 (AS$600) hanya bagi 500 gram.

Malah, sebuah majalah kewangan antarabangsa, Forbes, menyatakan kopi ini dijual sehingga RM4,940 (AS$1,300) sekilogram yang layak menjadikannya kopi termahal di dunia.


Biji kopi ini adalah campuran yang dituai daripada sisa kumuhan musang di Indonesia dan mamalia ini diketahui tabiatnya hidup dengan menyelongkar biji kopi segar. Haiwan menyerupai kucing ini pemakan buah-buahan, serangga dan haiwan kecil lain untuk hidup. Ia juga makan biji kopi, malah musang menggemari biji kopi yang masak dan berwarna merah segar.

Keistimewaan kopi, ini seperti kata penggemarnya, menghasilkan rasa kelat seperti campuran tanah dengan koko. Malah, hanya kira-kira 453 kilogram Kopi Luwak asli dihasilkan setiap tahun berikutan prosesnya yang rumit serta nilainya yang sangat tinggi.

Keluarga Diraja dan golongan ternama dilaporkan menggemarinya, malah penggemar kopi sejati boleh mendapatkannya dengan harga RM114 (AS$30) secawan di hotel bertaraf lima bintang di Hong Kong.

BIJI kopi yang dikeluarkan bersama najis haiwan ini.

Namun hati-hati, kerana ada yang sekadar menumpang nama Kopi Luwak tetapi ia sebenarnya biji kopi tiruan. dan menurut pakar, kira-kira 40 peratus kopi yang terjual adalah tiruan.

Hakikatnya, musang yang ditemui di Afrika dan Asia bertanggungjawab 'menghasilkan' kopi termahal ini dengan memakan biji kopi dan ketika proses penghadaman enzim haiwan ini bercampur dengan biji kopi sebelum ia dikeluarkan melalui proses kumuhan. Inilah rahsia yang menjadikan setiap bijinya mengeluarkan rasa kelat yang unik.

Di Asia Tenggara, musang ini lebih banyak menjadikan celah dedaun kebun kopi sebagai rumahnya. Namun, ada juga yang dipelihara khas untuk menjalankan tugasan penting sebagai pemilih kopi istimewa berkenaan. Ini disebabkan haiwan ini sememangnya agak cerewet kerana memilih hanya biji kopi yang terbaik dan masak. Enzim di dalam perut ketika proses penghadaman kemudian mengurai sebahagian daripada biji kopi berkenaan sebelum ia dikumuhkan.

Ketika inilah, gerombolan pekerja akan mengutip sisa kumuhan yang bersepah di kebun kopi sebelum mencuci dan memanggang biji kopi berkenaan yang menghasilkan minuman unik yang enak sehingga ke titisan yang terakhir. Begitupun, di celah keistimewaan dan keunikannya itu ada juga yang meragui kesahihan khasiat Kopi Luwak dan menganggap ia suatu yang pelik dan sekadar gimik untuk tujuan pemasaran.

Namun bagi penggemarnya, Kopi Musang cukup dikenali kerana cukup matang, enak rasanya dan kurang pahit. Memandangkan rasa pahit kopi yang banyak membuat ramai orang tidak menggemari kopi, Kopi Luwak pula mengumpan semakin ramai orang untuk menikmatinya.

Agak sukar untuk mencari sumber Kopi Musang yang tulen memandangkan caranya yang luar biasa untuk dihasilkan. Sebelum penternakan kopi musang popular, kebanyakan penternak akan keluar mencari kumuhan musang liar. Kini, penghasilan kopi ini lebih produktif sejak musang dibenarkan hidup bebas dalam kawasan tertentu menjadikan kumuhan musang lebih mudah dicari.

Akibat populariti kopi yang luar biasa ini, bagaimana Kopi Luwak dibuat secara tidak langsung memberi manfaat kepada jumlah populasi musang kerana menggalakkan lebih banyak habitat untuk musang ini diwujudkan di sekitar kebun kopi berkenaan.


RENCANA

ARKIB : 06/12/2009

Kopi tahi musang digilai


KOPI Luak dihidang di dalam teko kecil bersama-sama kopi Bali, minuman coklat, halia dan ginseng di sebuah kebun kopi di Kintamani, Bali.


TENTU peminat kopi kebanyakan tahu tentang kopi Luak. Kopi yang sangat enak yang dihasilkan di Indonesia dan terkenal ke seluruh dunia.

Pertama kali penulis mendengar tentang kopi berkenaan, penulis terasa bagaikan menarik namanya dan membangkitkan rasa ini menghirup kopi tersebut.

Pernah satu masa penulis mencari maklumat mengenai kopi berkenaan di dalam Internet, tetapi sukar dipercayai kerana maklumat diperoleh menyatakan kopi berkenaan dihasilkan daripada tahi musang.

Penulis berpendapat tentu ini kerja orang yang dengki dengan produk negara dunia ketiga atau lebih khusus lagi Asia Tenggara yang mampu mengalahkan kopi Starbucks dan seumpamanya dari segi popularitinya.

Namun ketika penulis bercuti dengan keluarga di Bali baru-baru ini, penulis ditawarkan oleh pemandu pelancong untuk ke kebun kopi yang terletak di kawasan Kintamani iaitu kawasan tanah tinggi di pulau yang dikenali sebagai Pulau Dewata itu.

Agak pelik mungkin bunyinya kerana kebanyakan orang berkunjung ke Bali akan menghabiskan kebanyakan masa di pantai sama ada menyaksikan matahari terbenam, mandi di lautnya yang jernih atau mungkin lebih hebat lagi menyelam dan bermain luncur ombak.

Aktiviti

Bagaimanapun penulis memang tidak gemarkan aktiviti di pantai atau laut kerana cuacanya yang panas dan air masin yang memeritkan kulit sehingga menyebabkan suasana yang tidak selesa, lebih memilih untuk ke kawasan tanah tinggi yang dingin serta menyegarkan. Apatah lagi penulis ke Bali sekadar melengkapkan hidup di Indonesia yang dikatakan kebanyakan kebanyakan orang, tidak lengkap jika tidak ke pulau pelancongan yang terkenal seluruh dunia itu.

Ketika berhenti di kawasan kebun kopi itu, tiada apa yang menarik bagi penulis kerana di belakang rumah penulis di Kampung Permatang Pasir, Bandar Baharu, Kedah juga banyak terdapat banyak pokok kopi.

Ketika kecil dahulu penulis masih ingat ibu penulis dan jiran-jiran yang lain sering memasak kopi sendiri, hasil daripada buah kopi yang dipungut di keliling rumah penulis.

Apatah lagi ketika tiba di lokasi berkenaan hujan mulai turun dan penulis memikirkan hanya untuk menikmati secawan kopi sebagai pelengkap hidup penulis, sebagaimana yang dilakukan setiap hari.

Penulis mengingatkan pemandu pelancong berkenaan yang dikenali sebagai Kadek, bahawa penulis tidak mahu melawat kebun kopi, sebaliknya hanya mahu menghirup secawan kopi sahaja.

Namun sempat juga penulis bertanya kepadanya apakah terdapat kopi Luak di kebun berkenaan dan dia mengakui memang ada kopi di kawasan kebun itu.

Ketika masuk ke kawasan bangsal di kebun itu penulis terlihat seorang lelaki pertengahan umur sedang memasak biji kopi menggunakan dapur kayu.

Aromanya cukup segar dan dia memberitahu sedang memasak kopi Luak. Penulis berasa cukup teruja dan terus bertanyakan apakah benar kopi berkenaan diperbuat daripada tahi musang?

Jawapannya memang betul, kopi Luak diperbuat daripada tahi musang. Tahi musang yang mengandungi biji-biji kopi dikutip dan dibersihkan sebelum dimasak dan dihancurkan menjadi kopi.

Kenapa tahi musang? Jawapannya mudah sahaja, kerana musang mempunyai deria tajam untuk memilih kopi yang terbaik dan benar-benar masak untuk dimakan. Biji-biji kopi tidak akan hadam dan dibuang bersama-sama najis musang.

Jika minuman ginseng, halia, teh, coklat dan kopi Bali diberikan percuma untuk dicuba di kebun itu, tetapi kopi Luak dikenakan bayaran kira-kira RM10 untuk secawan kecil.

Kedai

Selepas meminum kopi berkenaan, penulis terus bertanyakan di mana boleh dibeli kopi Luak dan penulis dibawa ke kedai yang terdapat di dalam kebun kopi itu.

Bagaimanapun penulis membatalkan niat untuk membeli kopi berkenaan, bukan kerana rasanya yang tidak enak, atau pembuatannya yang tidak bersih, tetapi kerana harganya yang terlalu mahal.

Bagi 100 gram kopi Luak ia dijual kira-kira RM180. Bayangkan untuk menghabiskan wang sebanyak untuk kopi terasa terlalu mahal dan tidak berbaloi.

Alasan kopi itu dijual dengan harga yang mahal kerana ia adalah tulen daripada tahi musang dan tidak dicampur dengan kopi lain sebagaimana yang dijual di Jakarta atau di tempat lain.

Rupa-rupanya tahi musang yang menjadi ukuran keenakan dan ketulenan Kopi Luak.

Bagaimanapun bagi penulis kopi yang dibawa oleh pembaca Utusan Malaysia iaitu Pakcik Nordin dari Baling, Kedah ketika bertandang ke rumah penulis di Jakarta, jauh lebih enak.

Bukan kerana ia percuma, tetapi kerana ia memenuhi cita rasa penulis yang dari kecil telah biasa dengan kopi dari Kedah.

Pada pandangan penulis ‘Kopi Kedah’ mempunyai potensi yang lebih besar jika dipromosi atau dijadikan satu jenama dan diangkat ke peringkat antarabangsa.

No comments:

Post a Comment