Monday, March 22, 2010

GAHARU

PENGENALAN
  1. juga dikenali sebagai agarwood, karas, gaharu, sandalwood
  2. Aquilaria spp. adalah pokok dalam family Thymelaecae.
  3. Pokok yang telah matang akan membesar sehingga 40 meter tinggi dan berdiameter 40cm.
  4. Pokok gaharu di hutan semulajadi mula mengeluarkan resin gaharu pada usia 20 hingga 45 tahun, bergantung pada ketahanan pokok dan tindakbalas kecederaan pokok.
  5. Terdapat 15 spesis dari genus Aquilaria mempunyai nilai komersil yang tinggi. Malaysia sendiri mempunyai 5 spesis yang amat berkualiti iaitu Aquilaria Hirta, A. Malaccencis, A. Beccariana, A. Rostrata dan A. Microcarpa.
  6. Hidup di kawasan tanah pamah sehingga ketinggian 750 m dari aras laut, dan memerlukan taburan hujan dan kelembapan yang tinggi.
  7. Pokok gaharu merupakan spesis di bawah CITES Appendix II, merupakan spesis terancam kerana kepupusan populasinya.
  8. Gaharu digunakan dalam industri minyak wangi, produk perubatan, perubatan Ayurvedia, majlis keagamaan dan sebagainya.

SENARIO INDUSTRI GAHARU

  • Permintaan untuk gaharu semakin tinggi walaupun pengeluaran semakin berkurangan, menyebabkan harganya semakin meningkat setiap tahun.
  • Kebanyakan gaharu dieksport kepada pemborong-pemborong di Singapura, Timur Tengah, Hongkong dan Taiwan.
  • Harganya boleh mencecah sehingga RM 14 - 18 ribu sekilogram untuk gred Double Super. Malahan, harga pasaran untuk minyak gaharu juga amat tinggi iaitu sehingga RM45 ribu / kg. (kaedah penggredan kualiti kayu dan minyak masih belum dipiawaiankan dan bergantung kepada penjual dan pembeli).
  • Asia Tenggara mengeksport gaharu bernilai RM48.3 million ke Arab Saudi dan bekalan hanya memenuhi 20% daripada permintaan pasaran.(sumber: TRAFFIC International 2002)
  • Buat masa ini, kebanyakkan gaharu dikeluarkan daripada hasil hutan dan amat terhad. Tanpa penanaman semula, spesis ini akan terus diancam kepupusan disebabkan aktiviti pengambilan gaharu
  • Penanaman gaharu di Malaysia masih baru dan belum popular, tetapi di negara lain seperti Indonesia, Thailand dan Kemboja sudah lama diusahakan. Malah ia mendapat sokongan yang amat kuat daripada pihak agensi kerajaan mereka dari segi modal dan teknologi.

PENGGALAKAN PENANAMAN GAHARU SECARA LADANG
Penanaman pokok karas sesuai dijalankan di
1. Tanah terbiar
2. Kawasan rezab hutan simpan
3. kawasan pembalakan yang telah diterokai.
4. Dijalankan secara pertanian hutan ladang dan diintergrasikan dengan pelbagai tanaman lain seperti herba dan tanaman komoditi.

  • Dapat menjana hasil ekonomi masyarakat setempat dan negara dalam bentuk eksport.
  • Dapat menghijaukan bumi dan mengurangkan pencerobohan kawasan hutan
PERMULAAN PENANAMAN

i) Peringkat permulaan, tanah seeloknya dibersihkan dari semak samun dan tanah digemburkan. Untuk seekar tanah, penjarakkan 10 kaki x 10 kaki membolehkan sebanyak 430 pokok ditanam (430,000 kaki persegi / 100 kaki persegi).

ii) Penandaan jarak lubang dilakukan sebelum proses penggalian. Lubang digali berdiameter 0.5m dan pada tahap kedalaman 0.5m. Baja kompos organik digunakan untuk membantu mempercepatkan pembesaran anak karas.

iii) Pancang kayu digunakan untuk mengelakkan anak pokok senget semasa proses pembesaran.

iv) Kaedah penyiraman adalah secara titisan melalui polypaip yang dipasang bagi menjaga kelembapan tanah.

v) Semakin besar anak pokok, penjagaan semakin berkurangan. Elakkan penggunaan baja yang terlalu kerap kerana pokok yang terlalu subur akan mengurangkan hasil gaharu.


PENYUNTIKAN ENZIM

i) Penyuntikan bakteria dilakukan semasa umur pokok karas mencecah 5 tahun atau diameter batangnya lebih kurang 10cm – 15cm. Proses pertama, batang pokok karas akan digerudi sehingga 3 – 5 cm dalam dengan ½ inci diameter sebelum disuntik dengan bakteria.

ii) Antara jenis –jenis bakteria yang dikenalpasti ialah Antara fungi terlibat: Torula sp., Cladosporium sp., Pencillium citrinum, Aspergillus tamarii, and other Aspergillus spp., Botryodiplodia theobromae, Cytosphaera mangiferae, Epicoccum granulatum, Fusarium oxysporum, Fusarium solani & Chaetonium globosum.

iii) Penggunaan PVC atau buluh boleh menghalang daripada lubang yang digerudi tertutup semula. Pokok Karas amat kuat kerana boleh menutup lukanya dengan cepat.

iv) Pembentukan resin gaharu terjadi antara 3 bulan hingga 2 tahun selepas proses suntikan enzim bakteria. Selepas memastikan gaharu yang terhasil, pokok karas sudah sedia untuk diambil hasilnya.

PENGAMBILAN HASIL GAHARU

Terdapat pelbagai cara yang dilakukan untuk mendapatkan gaharu daripada pokok karas :-

i) Jika gaharu didapati pada sebatang pokok, maka pokok karas ditebang keseluruhannya dan bahagian yang terdapat gaharu dipotong segera dan dibersihkan serta diasingkan mengikut kandungan damarnya. Pokok akan ditebang kira-kira 50cm dari aras tanah. Cara ini membolehkan pokok karas mengeluarkan tunas baru bagi mendapatkan hasil kali kedua.

ii) Jika didapati terdapat gaharu pada dahan pokok karas, hanya bahagian dahan sahaja dipotong tanpa menebang keseluruhan pokok.

iii) Pokok karas yang sudah dikenalpasti akan dibiar reput, bahagian ada gaharu tidak akan reput kerana struktur gaharu adalah lebih keras dari induknya.

iv) Teras akan diracik dan dibersihkan untuk mengasingkan kayu dan teras gaharu. Gaharu akan digredkan mengikut warna, bentuk dan bau


PENGHASILAN MINYAK GAHARU

Gaharu yang bermutu rendah akan diproses untuk dijadikan minyak. Minyak dihasilkan menggunakan kaedah penyulingan. Terdapat 2 jenis kaedah penyulingan:

a) Kaedah Penyulingan Air

b) Kaedah Penyulingan Stim

Kaedah Penyulingan Air :

i) Minyak dihasilkan menggunakan penyuling air.

ii) Di masak sehingga 4 -5 hari.

iii) Digunakan terutamanya oleh pengamal perubatan tradisi di Kemboja dan India

iv) Di Malaysia, masih ramai yang menggunakan kaedah ini tetapi pengusaha yang besar telah bertukar kepada kaedah penyulingan stim

Kaedah Penyulingan Stim :

i) Menghasilkan lebih banyak minyak berbanding penyulingan air

ii) Kayu karas dikisar halus dan direndam selama 3-7 hari utk memisahkan sel parenkima dan kalenjar minyak

iii) Sampel kemudiannya akan disuling didalam radas Clavenger selama 6 jam

iv) Minyak yang terhasil mengeluarkan aroma gaharu dan mempunyai warna pelbagai dari perang kehijauan hinggalah ke perang kemerahan gelap

PENGGREDAN KAYU

Contoh penggredan kayu diambil kira dari aspek dibawah:

No

Ciri-Ciri

Mutu

Pertama

Kedua

Ketiga

Keempat

Kelima

Keenam

Ketujuh

1

Warna

Coklat Kehitaman

Coklat Bergaris Hitam

Coklat Bergaris putih tipis

Kecoklatan bergaris putih tipis

Kecoklatan bergaris putih lebar

Putih Keabuan garis hitam tipis

Putih keabu-abuan

2

Kandungan Damar Wangi

Tinggi

Cukup

Sedang

Sedang

Kurang

Kurang

3

Serat

Agak padat

Agak padat

Agak padat

Kurang Padat

Kurang Padat

Jarang

Jarang

4

Berat

Agak berat

Agak berat

Agak berat

Agak berat

Ringan

Ringan

Ringan

5

Aroma (dibakar)

Agak Kuat

Agak Kuat

Agak Kuat

Agak Kuat

Kurang kuat

Kurang kuat

Kurang kuat


No comments:

Post a Comment