Monday, March 8, 2010

JUS JAGUNG

AGROBIZ

ARKIB : 19/02/2010

Cipta sendiri ramuan jus jagung


FUAD Yunus menunjukkan mesin pelerai yang digunakan untuk memisahkan biji jagung daripada tongkolnya.


MENEGUK jus jagung sejuk dan segar di kala kehausan pastinya memberi kepuasan yang tidak terhingga. Tambahan pula apabila jus tersebut disediakan daripada sumber jagung sebenar dan bukannya menggunakan bahan perisa tambahan.

Ia pastinya menawarkan rasa jagung asli yang sangat enak dan kaya dengan pelbagai khasiat.

Ketika ini, kita mungkin jarang melihat produk jus jagung dijual secara meluas di pasaran.

Ia mungkin disebabkan masih belum ramai lagi usahawan di negara ini yang terlibat dengan industri tersebut.

Mengambil peluang itu, sebuah syarikat perusahaan kecil dan sederhana (IKS), AgroGate Enterprise cuba menghasilkan produk jus jagung segar yang sedia untuk diminum.

Menurut Pengurus Besarnya, Fuad Yunus, beliau mencipta minuman itu kerana ingin mencari kelainan dalam penghasilan produk hiliran berasaskan jagung.

"Pada tahun 2007, syarikat kami telah memulakan tanaman jagung manis Varieti 926 di Kuala Pilah, Negeri Sembilan seluas 30 ekar.

"Sejak mula ditanam, kami telah membekalkan jagung-jagung ini kepada penduduk kampung dan syarikat-syarikat yang ingin membelinya secara kelompok,'' katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis perasmian jus tersebut di Kompleks Pengumpulan Ladang (KPL), Kampung Kanchung Tengah, Banting, Kuala Langat, Selangor baru-baru ini.

Ia telah dirasmikan oleh Pengerusi Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA), Datuk Paduka Badruddin Amiruldin.

Pengeluaran hasil jagung yang tinggi telah mendorong beliau untuk menghasilkan jus jagung segar pada April 2009.

Tambahan pula, pada setiap musim, ladangnya akan menghasilkan 20 hingga 30 peratus jagung yang tidak mengikut piawai pasaran sangat sesuai digunakan sebagai bahan mentah jus itu.

Jus jagung di bawah penjenamaan Jagcorn itu disediakan di kilangnya yang terletak Kuala Langat, Selangor.

"Ketika ini, jus ini disediakan secara manual bermula dengan proses peleraian jagung, bancuhan ramuan, pembungkusan dan menampal pelekat dengan bantuan seramai 10 orang kakitangan.

"Menerusi cara itu, kapasiti pengeluarannya adalah sangat rendah di mana kita hanya mampu menghasilkan sebanyak 1,200 botol sehari dengan dengan harga borong RM1.30 sebotol,'' jelasnya.

Menarik mengenai jus ini, ramuannya telah dicipta sendiri menerusi perbincangan kalangan pengurusan syarikat.

Selain itu, mesin-mesin yang digunakan melerai jagung, membancuh dan membungkus juga dicipta sendiri menggunakan idea daripada pihak pengurusan.

Pembuatannya pada peringkat awal melibatkan proses meleraikan jagung daripada tongkol untuk menghasilkan stok sebelum dikisar dan dimasak bersama ramuan campuran tanpa bahan pengawet.

Jus jagung yang telah dibotolkan juga akan mengandungi serpihan kecil biji-biji jagung untuk memberi lebih kenikmatan ketika meminumnya.

Menceritakan mengenai pasaran produk tersebut, beliau memberitahu, ketika ini, jus tersebut hanya diedarkan mengikut permintaan.

"Kita merancang untuk memperluaskan rangkaian pasaran produk ini sehingga memasuki pasar raya satu hari nanti.

"Buat masa ini, kita bakal memulakan penjualan di Pasar Tani terpilih sekitar Selangor,'' katanya.

Dari segi bantuan agensi kerajaan, beliau memberitahu, syarikatnya telah mendapat bantuan daripada pihak FAMA untuk memasarkan produk jus berkenaan.

Selain itu, Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) juga ada memberi bantuan dari segi khidmat nasihat dalam mekanisme pembuatan jus.

Syarikat tersebut menyasarkan pengeluaran sebanyak 10,000 liter sehari pada akan datang apabila telah mempunyai kilang yang dilengkapi dengan mesin automatik.

Untuk tujuan perluasan pengeluarannya, syarikat itu juga bakal membuka kawasan tanaman jagung baru di ladang sekitar Kelantan dan Johor.

"Harapan kita adalah untuk menjadikan jus ini sebagai minuman pilihan pengguna sebagaimana kejayaan produk minuman kacang soya,'' katanya.

No comments:

Post a Comment