Friday, March 12, 2010

BAJA

AGROBIZ

ARKIB : 12/03/2010
Bio Green 2020 revolusi baja

Oleh ASHRIQ FAHMY AHMAD


Bio Green mampu meningkatkan hasil tanaman antara 30 hingga 50 peratus.

Pertanian adalah perniagaan. Slogan ini sememangnya ada kebenarannya kerana bidang pertanian pasti menjanjikan pulangan lumayan kepada pengusahanya.

Malaysia mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi justeru permintaan terhadap produk makanan juga adalah amat tinggi.

Hal demikian memaksa negara mengimport sumber makanan seperti beras, buah-buahan, ikan dan daging dari negara luar.

Namun, jika setiap warga negara ini mempunyai kesedaran untuk menghasilkan produk makanan sendiri mungkin kebergantungan terhadap negara luar dapat dikurangkan.

Kerajaan telah melakukan pelbagai usaha untuk menarik minat rakyat untuk menceburi bidang pertanian.

Jika usaha demikian berjaya maka ia pasti dapat meningkatkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara dan meningkatkan kadar ekonomi serta taraf hidup rakyat.

Seruan kerajaan tersebut segera disambut oleh rakyat, maka pelbagai projek pertanian dilaksanakan namun malangnya hasil yang diperolehi tidak begitu memuaskan.

Maka banyak projek yang terpaksa ditutup berikutan petani terpaksa menanggung kerugian dan modal pusingan yang tidak mencukupi kerana hasil yang diperolehi tidak menguntungkan.

Menyedari hakikat tersebut, syarikat Agro Marin Sdn. Bhd. hadir dengan idea dan produk yang mampu membuatkan mana-mana petani tersenyum lebar melihat hasil mereka.

Dikenali sebagai Bio Green 2020, produk ini merupakan sebatian baja cecair yang diperkaya dengan bahan organik seperti aloe vera, asid humik, asid amino dan ektrak rumpai laut.

Menurut Pengurus Besar Agro Marin, Sharifuddin Abu Samah, Bio Green berfungsi seperti baja yang sedia ada di pasaran tetapi ia memiliki kelebihan berlipat kali ganda berbanding baja biasa.

"Bio Green 2020 dirumus khas sebagai baja seimbang yang lengkap dengan unsur-unsur makro dan mikro (makanan- makanan lengkap bagi tumbuhan).

"Ia juga terbukti sesuai untuk pelbagai jenis tanaman seperti padi, tanaman landskap, buah-buahan, sayur-sayuran, rumput Turf, kelapa sawit, getah, koko, tembakau dan tanaman suhu sederhana seperti epal, strawberi serta ceri," katanya.

Melalui formula gabungan bahan- bahan 'chelated', Bio Green memastikan kesediaan nutrien kepada tanaman secara maksimum tanpa pembaziran.

Ia juga boleh digunakan untuk sistem titis dan fertigasi yang sesuai untuk tanah berpasir dan tanah bermasalah.

Dirumus dari sumber bahan bergred tinggi (AR Grade) menjadikannya baja cecair yang unik, bermutu tinggi di pasaran.

Cara untuk mengendalikannya juga amat mudah, hanya perlu dicampurkan air dengan kadar sukatan yang betul kemudian disemburkan kepada bahagian tertentu tumbuhan.

"Contohnya jika kita menanam sayur- sayuran, hanya perlu disembur pada daun manakala untuk pokok buah-buahan disembur terus kepada buah.

"Jika pada pokok yang mengeluarkan hasil daripada batang seperti getah hanya sembur pada pangkalnya," ujar Sharifudin.

Apa yang lebih menarik produk ini boleh disembur bersama-sama racun serangga tanpa ada tindak balas akibat percampuran kedua-dua bahan tersebut.

Kini para petani boleh tersenyum lebar dan tidur lena kerana kos pembajaan dapat dikurangkan sehingga 50 peratus.

Bio Green juga mampu meningkatkan hasil tanaman antara 30 dan 50 peratus dan konsisten pada setiap musim.

Jika petani menggunakan baja biasa (baja biji) ia akan memakan masa untuk diserap dan kadang kala nutrien yang dibekalkan tidak dapat diserap sepenuhnya oleh tanaman.

Berbanding baja ini, ia boleh diserap dalam masa tiga hingga empat jam sahaja berbanding baja bijian yang memakan masa berhari-hari.

Jelas Sharifudin, baja bijian biasanya memiliki 25 peratus sahaja nutrien atau baja dan selebihnya adalah bahan pengikat yang terdiri daripada tanah liat atau bahan lain.

Bio Green juga menggalakkan pengeluaran bunga dan pembesaran buah di samping menjadikan daun berkilat, bunga lambat gugur dan warna kelopak bunga lebih terang.

Bagi mereka yang berminat boleh menghubungi pejabat Agro Marin Sdn. Bhd. di talian 03-60920716 atau boleh layari blog syarikat tersebut di http://biogreen2020.blogspot.com.


AGROBIZ

ARKIB : 12/03/2010
Sisa arang batu hasilkan baja berkualiti

Oleh KHAIRUNNISA SULAIMAN


Muhammad Syahren Adzahar menunjukkan baja yang dihasilkan daripada sisa arang batu serta pingat yang dimenangi hasil inovasinya.

Tanah yang kurang subur memerlukan bahan perapi untuk membantu meningkatkan kesuburan.

Penghasilan baja organik daripada pelbagai bahan sisa pertanian memerlukan bahan mentah yang banyak untuk menghasilkannya.

Manakala penggunaan baja kimia pula akan menyebabkan pencemaran kepada alam sekitar.

Bagaimanapun kini terdapat kaedah menghasilkan asid nitro humik (NHA) menggunakan kaedah kitar semula HNO3 yang dijalankan oleh penyelidik Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI).

Kajian yang dijalankan oleh Pegawai Penyelidik, Program Pengurusan Air dan Tanah, Pusat Penyelidikan Strategik, Muhammad Syahren Adzahar berjaya menghasilkan menghasilkan NHA untuk digunakan dalam formula baja.

"Teknologi pengekstrakan NHA yang berjaya dihasilkan amat berkesan, konsisten, mesra alam dan boleh dihasilkan dalam skala besar menggunakan kaedah nitrifikasi arang batu jenis sub bitumin yang berkualiti rendah.

"Arang batu jenis ini tidak sesuai digunakan untuk penjanaan tenaga kerana kandungan karbon yang rendah kurang daripada 50 peratus selain membebaskan gas sulfur yang mencemarkan alam sekitar," katanya semasa ditemui di pejabatnya di ibu pejabat MARDI, Serdang, Selangor.

Praktikal

Apa yang menarik proses pengekstrakannya tidak membebaskan sebarang sisa toksik kerana bahan HNO3 yang digunakan dapat dikitar semula tanpa memberikan kesan ketara dari segi peratus hasil ekstrak dan sifat NHA yang dihasilkan.

Oleh itu jelas Muhammad Syahren, kos melupuskan NHO3 yang tinggi serta pencemaran hasil proses pelupusan dapat diselesaikan dengan teknologi kitar semula bagi menghasilkan NHA.

Menyentuh mengenai kelebihan teknologi yang dihasilkan, Muhammad Syahren berkata, ia sangat efektif dan praktikal.

"Teknologi berkenaan amat praktikal kerana menggunakan bahan buangan arang batu bagi menghasilkan NHA yang berkualiti dan amat diperlukan dalam sektor pertanian," katanya.

Hasil pengekstrakan NHA mencecah 80 peratus membuka ruang untuk menggantikan sumber asid humik sebagai bahan penting dalam menghasilkan baja.

Dari segi komersial, teknologi pengekstrakan berkenaan dapat memenuhi keperluan asid humik di negara ini sekali gus mengurangkan import baja negara terutama dari China, Australia dan Amerika Syarikat (AS) sebanyak 20,000 liter setahun dalam bentuk cecair dan 30,000 tan dalam bentuk pepejal.

Muhammad Syahren berkata, produk booster tanaman berasaskan NHA berbeza dari baja cecair biasa kerana ia mensasarkan tahap kritikal pertumbuhan tanaman.

"Kajian yang dijalankan menunjukkan baja yang diformulasi daripada NHA dapat memberikan kesan terbaik dalam meningkatkan prestasinya," katanya.

Secara amnya NHA boleh digunakan dalam menghasilkan formulasi baja foliar bagi memenuhi keperluan spesifik sesuatu tanaman seperti padi, cili dan tomato.

Bagi menguji formulasi baja NHA, satu percubaan tanaman padi secara kawalan dan komersial telah dijalankan secara meluas.

Hasilnya menunjukkan peningkatan hasil yang konsisten sebanyak satu tan sehektar bagi aplikasi enam liter di kawasan yang sama bagi dua kali semusim.

Semburan pertama dilakukan apabila muncul tanda pembungaan dan sekali lagi selepas 10 hari semburan pertama bagi mendapatkan aplikasi pembungaan pokok padi.

Dengan nisbah keuntungan 1:2.9 merupakan peningkatan hasil padi bagi peningkatan peratusan pengisian bijirin sebanyak 15 peratus kepada 75 peratus di tapak ujian petani.

Formulasi bagi tanaman cili pula, kata Muhammad Syahren meningkat 15 peratus bagi hasil kawalan 3.5 kg sepokok.

Kekerapan semburan bagi pokok cili adalah sebulan sekali setelah dipindahkan dari tapak semaian.

"Menggunakan baja formulasi NHA, petani dijangka mendapat nisbah keuntungan sebanyak 1:3 bagi jualan ladang RM3.00 bagi sekilogram cili," katanya.

Muhammad Syahren berharap teknologi yang dihasilkan dan digunakan secara komersial mampu membantu negara mengurangkan nilai import.

"NHA diramal akan menjadi pengganti HA (asid humik) sebagai input dalam pengeluaran produk baja kerana ciri biokimianya yang sama seperti HA.

"HA telah digunakan dengan meluas sebagai ejen pengikat dalam formulasi baja cecair serta bahan penambah dalam sebatian baja," katanya.

HA memang terkenal dengan fungsinya dalam meningkatkan kesuburan tanah, menggalakkan pengambilan nutrien tanaman, meningkatkan aktiviti biologi tanah dan keupayaan kapasiti memegang air oleh tanah.

Dianggarkan saiz potensi pasaran produk NHA booster (baja foliar) mencecah 17 juta liter setahun.

Manakala nilai potensi pasaran baja NHA dalam bentuk butiran (granular) pula mampu mencecah RM bilion melalui pasaran baja butiran di seluruh negara.

Baja yang telah dikomersilkan dengan kerjasama syarikat input pertanian terkenal CCM Fertilizers Sdn Bhd dalam membangunkan kilang perintis di Shah Alam, Selangor.

Buat masa ini syarikat berkenaan mengeluarkan formulasi bagi tanaman padi Gromax padi bagi mengatasi masalah padi hampa dan meningkatkan pengisian bijirin padi.

Muhammad Syahren berkata, sehingga kini sambutan bagi formulasi padi amat menggalakkan di kalangan petani.

Teknologi berkenaan bukan saja mendapat perhatian syarikat input pertanian di negara ini malah mendapat Pingat Emas semasa Pameran Brussels Eureka dan Brussels Innova Energy pada 2007 di Belgium bagi Kategori Pertanian Baja NHA.

Pada bulan November lalu, teknologi berkenaan sekali lagi mendapat perhatian apabila berjaya mendapat Pingat Emas dalam kategori Teknologi Pengekstrakan Kimia Industri semasa Pameran Idea Invention New Products di Nuremberg, Jerman.

No comments:

Post a Comment