Saturday, March 20, 2010

KHASIAT ANGGUR

KESIHATAN

Rahsia khasiat anggur


Cecile Ossola bersama Maude Gay dari Paris hadir sempena majlis pelancaran produk Caudalie Premier Cru di Malaysia.


Anggur yang segar bukan sahaja mengandungi vitamin yang baik untuk kesihatan. Selain untuk dimakan, anggur juga boleh dijadikan sebagai bahan kecantikan. Sekiranya dijadikan sebagai bahan dalam bentuk krim, ia mampu menyerap ke dalam kulit.

Kajian menunjukkan anggur bukan saja membekalkan kandungan vitamin C yang tinggi, bahkan boleh membaiki tahap anti oksida dalam tubuh manusia.

Kehadiran tinggi radikal bebas yang berpunca daripada pelbagai elemen seperti pencemaran didapati antara punca utama yang menyebabkan kulit mengalami proses penuaan dengan cepat.

Justeru, apa saja yang mengandungi bahan anti oksida berupaya untuk meneutralkan radikal bebas. Anggur antaranya. Tidak hairanlah pengambilan anggur digalakkan berikutan kandungan anti oksidanya yang tinggi.

Jurucakap kecantikan Caudalie, Cecile Ossola memberitahu, krim yang diperkaya dengan vitamin daripada buah yang mampu hidup sehingga 60 tahun itu, dapat mengurangkan garis halus, mengawal jerawat yang baik dan turut membantu mengawal sejenis masalah kulit iaitu psoriasis.

Anggur yang mengandungi vitamin C memang terkenal peranannya mencantikkan kulit wajah juga berfungsi sebagai anti oksida.

“Ia juga membantu meneutralkan kemusnahan molekul radikal bebas kulit, membantu melindungi kulit daripada kesan kemusnahan sinar UVA dan UVB yang boleh merosakkan kulit.

“Selain buah, biji anggur pula dikatakan 50 kali ganda lebih efektif sebagai anti oksida berbanding vitamin E, malah membantu kelembapan kepada kulit. Sementara daunnya pula yang kaya dengan polyphenols membantu dalam proses pembuangan toksin tubuh,” katanya semasa pelancaran krim anti penuaan, Premier Cru yang dijual secara eksklusif di butik Sa Sa dengan harga RM 520.

Manfaat besar anggur menyebabkan Caudalie menggabungkan pokok anggur viniferine dan biji anggur polyphenols untuk inovasi krim anti penuaan.

17 tahun lalu, pengasas Caudile, Mathilde dan Bertrand Thomas mendapati anggur mempunyai khasiat khusus dalam bidang kecantikan. Keindahan ladang anggur miliki mereka menjadi inspirasi untuk membuka sebuah spa dan produk kecantikan menggabungkan bahan semula jadi.

Sementara itu, Sa Sa akan menyambut ulang tahun ke 32 tahun dan 12 tahun di Malaysia mulai Mac ini. Pelbagai aktiviti diadakan termasuk pameran, jualan istimewa dengan diskaun sehingga 32 peratus. Pelanggan yang bertuah juga boleh memenangi hadiah lebih RM 100 ribu dengan hanya berbelanja minimum RM 132 dalam satu resit. Siapa tahu anda boleh memenangi hadiah utama, Hyundai i10 1.1AT.

No comments:

Post a Comment