Monday, March 15, 2010

GAHARU BERMUTU TINGGI

Subintegra telah dikenalpasti sebagai satu-satunya spesis gaharu yang paling baru ditemui oleh seorang penyelidik persendirian dengan pengalaman lebih 20 tahun.

Menurut Mohd Sidek Abu Bakar sebanyak lebih 21 pokok dikenal pasti tempat DAMAR menumpang dan cuma 3 jenis keluarga sahaja yang bermutu tinggi iaitu Aquilaria,Medan dan Teja.(DEPU) dapat menghasilkan damar Gaharu yang berkualiti tinggi.

Pokok Gaharu jenis A.Crassna dengan kacukan A.Malacensis menjadikan Subintegra dikenalpasti jenis terbaru ditemui menghasilkan Super Grade resin, hasil minyak yang banyak dan bau wangi yang menyenangkan.

Damar yang dihasilkan oleh pokok Gaharu kini digredkan Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia dengan gred Super A, A, B, C serta D, dan harga Super A dijual antara RM15,000 dan RM20,000 sekilogram di pasaran antarabangsa.

Pokok Gaharu dapat diusahakan melalui proses-proses berikut.
Skala Kecil :- Penanaman secara kecil-kecilan dan pengintegrasian terhadap keluasan tanah yang kecil / kebun kecil / Tanah milik persendirian yang diusahakan oleh peserta dan petani.




Skala Besar/Komersil :- Agensi kerajaan, Syarikat Swasta / Usahasama.

"Jika Malaysia tebang getah dan kelapa sawit dan tanam goni ( subintegra ) untuk nak supply ke Arab pun tak cukup lagi, itu ke Arab sahaja belum ke negara-negara lain" kata Mohd Sidek Abu Bakar.

Ini adalah peluang untuk kita berusaha dan menanam pokok ini kerana dia menjaminkan pulangan yang lumayan terutama pokok yang baru dihasilkan Mohd Sidek Abu Bakar yang mana kita tidak perlu menyakitkan pokok ini untuk mendapatkan minyaknya.

Sesiapa sahaja yang berminat bolehlah menghubungi talian ini 0129888025 atau datang terus ke alamat ini untuk ke tapak benih setinggi satu meter berharga RM16.00 sepokok.

Khidmat nasihat dan penghantaran setempat ke destinasi luar Kelantan diberi percuma dengan syarat pembelian satu lot sebanyak satu ribu pokok.

Pekebun kecil digalakan dengan tanaman ini kerana ujian telah dibuat selepas 3 tahun ditanam mendapati minyaknya telah berada keparas ranting dan anda tidak perlu lagi menyuntik dan memasukan ubat.

Atau anda boleh hubungi terus dengan Mohd Sidek Abu Bakar di talian 012 9841572



No comments:

Post a Comment