Monday, July 15, 2013

COSMOPAL




PEKERJA Cosmopal memberi makanan kepada kambing ternakan.


MARANG 9 Okt. – Bukan satu keputusan yang mudah buat Zainudin Zakaria, 58, meninggalkan kerjaya dalam sektor hartanah di Kuala Lumpur dan pulang semula ke kampung, semata-mata mahu menternak kambing.
Ramai rakan Zainudin menganggap langkah yang diambil olehnya hanya sia-sia belaka dan tidak ada masa depan.
Ini kerana, dia ialah pemegang Ijazah Sarjana Muda Pentabiran Perniagaan dari Universiti Greenwich Australia dan pernah bertugas sebagai pegawai di Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu.
Beliau meninggalkan kerjayanya pada 2005 untuk bergiat sepenuh masa membangunkan Cosmopal Sdn. Bhd. dengan permulaan yang sangat sederhana, cuma 40 ekor kambing di kawasan seluas 8 hektar di Kampug Serating yang disewa dengan Jabatan Pertanian.
Tindakan suami kepada Zaiton Zakaria, 57, itu turut disambut gelaran sebagai ‘hamba kambing’ apabila beliau mula menghabiskan masa di kawasan itu yang berada dalam Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM).
Usaha untuk terjun dalam bidang itu diragui tetapi Zainudin yang mahu membuktikan beliau tidak tersilap langkah menegaskan:
“Saya tahu apa yang saya buat. Sebelum berhenti kerja, saya bukan sahaja membaca banyak buku dan majalah, malah turut hadiri pelbagai kursus bagi mendalami ilmu berkaitan penternakan.
“Memang mengambil masa, malah saya juga membuat lawatan ke luar negara untuk melihat sendiri kelebihan serta cabaran dalam bidang ternakan ini. Permulaannya juga sukar,” katanya ketika ditemui di sini, baru-baru ini.
Bermula dengan sebuah kandang, beliau membeli kambing jenis Jamnapari dan Boer dari Indonesia dengan berbekalkan keyakinan bahawa ternakan kambing baka adalah perusahaan yang menguntungkan serta mampu memberi pulangan yang cepat.
Dua tahun selepas itu, ladang tersebut dibesarkan dengan modal RM100,000 bagi menampung sembilan kandang yang mampu memuatkan lebih 2,200 ekor dalam satu-satu masa dan sehingga kini, lebih 10,000 ekor telah dijual.
Pada asalnya, Cosmopal hanya aktif dalam pengimport, pengedar dan juga penternak kambing baka serta menjadi pembekal daging kambing kepada pasaran dalam negara, khususnya di negeri-negeri Pantai Timur.
“Melihat kepada prospek yang ada, kami meluaskan aktiviti kepada pengeluaran susu segar dan menghasilkan baja organik daripada najis atau tinja kambing yang dicampurkan ramuan lain pada 2006.
“Aktiviti sampingan itu bagi memaksimumkan pendapatan serta mewujudkan peluang kerja bagi membantu masyarakat setempat yang berpendapatan rendah,” katanya.

Golongan orang kurang upaya tekun menghasilkan barangan kulit berasaskan kulit kambing menerusi syarikat Trg Leather Sdn. Bhd. di Kampung Serating, Marang, Terengganu,


Langkah demi langkah, Zainudin pergi lebih jauh dengan menubuhkan syarikat Trg Leather Sdn. Bhd. pada 2008 bagi menerokai pembuatan barangan kulit berasaskan kulit kambing.
Dia mendapat bekalan bahan mentah dari Indonesia dan lebih 15 jenis produk dihasilkan seperti jaket, topi, beg serbaguna, tali pinggan, beg duit dan cenderamata dengan dibantu 10 kakitangan termasuk beberapa orang kurang upaya dalam aspek jahitan.
“Sambutan cukup baik, selain mengadakan promosi ke Dubai, United Kingdom dan Australia, kami sasarkan beberapa negara di Timur Tengah untuk pasaran produk berkualiti yang jauh lebih murah berbanding produk keluaran negara lain.
“Ditambah pula dengan pengiktirafan persijilan halal pertama di Malaysia daripada Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) pada April 2011, kami yakin produk itu ada peminat tersendiri,” katanya yang kini menetap di Kampung Pulau Rusa, Kuala Terengganu.
Kini Cosmopal menyasarkan untuk menternak 10,000 ekor kambing dalam satu masa dalam kawasan yang diperluaskan kepada 32 hektar dan pada masa sama merancang menggerakkan program inap desa di ladangnya.
“Di sini terdapat kawasan menghijau, pelbagai aktiviti boleh dilakukan dan produk berkaitan ternakan disediakan, amat sesuai mewujudkan program inap desa. Selain itu, penunjung juga boleh memancing di kolam ikan air tawar di sini,” katanya.
Katanya, dia bersyukur mempunyai isteri dan anak-anak yang sering memberi dorongan dan semangat kepada dirinya.
Selain dibantu isteri, tiga anaknya yang kesemuanya lulusan dari universiti di United Kingdom turut terlibat menggerakkan syarikat iaitu Zaitul Afiza, 31, Mohd. Amir Hafiz, 27, Mohd. Hilmi, 21,
Menurut Zainudin, dengan kerjasama Jabatan Veterinar dan Jabatan Pertanian, Cosmopal turut terlibat dalam penganjuran kursus kepada penternak lain dengan kemudahan asrama di ladang itu.
“Kursus seperti penyembelihan halal, pekerja ladang ruminan dan penyelia ladang ruminan memakan masa antara seminggu hingga tiga bulan. Peserta kursus akan diberikan sijil yang diiktiraf oleh Jabatan Kemahiran Malaysia,” katanya.
Selain menjadi ladang contoh kepada penternak lain, Zainudin mahu mempelopori sistem penternakan kambing lengkap di mana semua produk berasaskan kambing dihasilkan di ladang.
Terbaru, usahasama Cosmopal dengan Yayasan Pembangunan Usahawan Terengganu (YPU), sebuah restoran berasaskan masakan kambing, T’Cafe Cosmopal di Kelulut, Marang telah beroperasi sejak kira-kira dua bulan lalu.
“Selain mempromosi masakan berasaskan daging dan tulang kambing, restoran yang bakal dibuka di setiap daerah ini turut mendidik masyarakat mengenai cara menghasilkan masakan kambing yang betul,” katanya.
Atas usaha gigih itu, Cosmopal turut mendapat banyak pengiktirafan seperti Anugerah Usahawan Penternak Ruminan Jaya peringkat kebangsaan 2008, Anugerah Usahawan Terengganu 2009 dan Anugerah Inovasi Teknologi Pertanian dan Industri Asas Tani peringkat negeri 2011.

No comments:

Post a Comment