Usahakan 7 jenis cili merah Kulai 
Setiap hari Arshad memeriksa tanamannya agar tidak diserang makhluk perosak.
PERTANIAN bukan lagi bidang pekerjaan 'sekadar cari makan', tetapi ia sebenarnya mampu memberi pulangan lumayan jika diusahakan secara bersungguh-sungguh.

Justeru, dengan pengalaman yang dikutip menerusi pemerhatian dan tunjuk ajar daripada Jabatan Pertanian, Arshad Mohkri, 41, tekad untuk ‘terjun’ ke dalam bidang berkenaan kerana menyedari potensi keuntungannya.

Arshad memilih untuk mengusahakan tanaman cili merah Kulai varieti tempatan yang berbentuk panjang dan pedas. Terdapat tujuh jenis cili kulai iaitu CA 905 F1 Cili Kulai 905, CA 907 F1 Cili Kulai 905, CA 910 Kulai Tempatan, CA 914 F1 Cili Kulai Pedas, CA 915 F1 Cili Kulai Kering, CA 908 Cabai Kulai Kerinting dan 8338 Kulai King.

“Permulaannya, saya hanya menanamnya secara kecil-kecilan di 30 batas di Sekinchan, Sungai Leman, Kuala Selangor,” katanya pada InfoAgro ketika ditemui di ladangnya, baru-baru ini.

Menurutnya, walaupun diusahakan secara kecil-kecilan, namun, ia ternyata berbaloi kerana projek yang dimulakan pada 2008 itu, menunjukkan kejayaan apabila pokok cili yang ditanam menerusi tanaman konvensional membuahkan hasil berkualiti tinggi.

“Walaupun ada sesetengah pengusaha yang menanam cili menerusi kaedah konvensional biasanya akan merungut kerana ‘kepayahan’ dan tekniknya yang agak menyukarkan, tetapi saya agak bernasib baik kerana percubaan pertama kali terus berjaya seterusnya mendapat hasil buah berkualiti,” katanya.

Menurutnya, cili ialah sejenis sayuran berbuah yang popular di kalangan penduduk Malaysia. Ia dipercayai berasal dari Mexico dan America Selatan, tetapi kini ditanam di semua negeri beriklim tropika.

“Cili sesuai ditanam di dataran rendah dengan suhu di antara 22 hingga 40 darjah Celcius selain taburan hujan sederhana,” katanya.

Dia mengusahakan tanaman terbabit di atas bekas tanah sawah yang merupakan tanah gambut di Sekinchan, Sungai Leman, Kuala Selangor.

“Iklim paling baik ialah yang mempunyai suhu 28 hingga 29 darjah Celcius dan ditanam di atas jenis tanah gambut atau tanah berpasir,” katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, keterlibatannya secara tidak langsung dengan Program Ladang Kontrak di bawah naungan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) pada 2009, menyebabkannya menambah keluasan tanaman tersebut kepada 0.4 hektar.

“Setelah menambah keluasan tanaman menjadi 0.4 hektar, saya memulakan projek penanaman tanaman tersebut bagi kali kedua, hasil tuaiannya mencecah sehingga RM5,000 ke RM7,000,” jelasnya.

Jelasnya, semua orang boleh berjaya jika memberi sepenuh tumpuan dan bersungguh-sungguh dalam mengusahakan projek seumpama ini.

“Selain itu, mereka juga perlu sentiasa mendapatkan tunjuk ajar daripada pihak yang mempunyai pengalaman luas dalam bidang ini seperti Jabatan Pertanian dan Fama,” katanya.

Tambahnya lagi, ketika itu, dia masih lagi dalam proses pembelajaran dan ‘berkenal-kenalan’ dengan projek tanaman cili merah yang diusahakannya itu.
Katanya, tunjuk ajar daripada agensi seperti Jabatan Pertanian, Fama dan lain-lain yang menyediakan kursus kemahiran amat dititikberatkan.
Natural farming

Bagi meneruskan projek penanaman kali ketiganya itu, Arshad banyak mengikuti kursus kemahiran yang disediakan oleh pelbagai agensi di bawah naungan  Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Katanya, sejak projek tanaman kali ketiganya itu dijalankan, dia dibimbing secara berterusan dan memberitahu bahawa tanpa bimbingan terbabit, sukar bagi dia berada pada tahap sekarang.

“Ini kerana, projek kali ketiga yang diusahakan, ia berjaya mengeluarkan hasil yang begitu membanggakan sehingga mampu mencecah jualan sehingga RM25,000,” katanya.

Menurutnya, dia bukan sahaja mendapat khidmat nasihat tetapi turut dibantu dari segi teknologi dalam menghasilkan cili bermutu tinggi.

Dalam usahanya mempertingkatkan lagi hasil tanamannya, Jabatan Pertanian menyarankan agar dia menggunakan konsep pertanian semula jadi (natural farming) bagi menghasilkan cili merah yang bermutu tinggi.

“Saya sahut cabaran tersebut dan mula menggunakan konsep tersebut dalam tanaman cili merah bagi penanaman kali keempat,” jelasnya.

Seperti yang diketahui, konsep pertanian semula jadi ialah satu kaedah pengeluaran yang menggunakan sumber semula jadi termasuk mikroorganisma setempat, baja berasaskan tumbuhan dan haiwan serta faktor persekitaran (air, udara, cahaya matahari dan tanah).

Faktor-faktor tersebut dapat membantu meningkatkan populasi dan aktiviti hidupan. Hanya mikroorganisma setempat sahaja digunakan kerana ia sesuai dengan keadaan tempat tersebut.

Mikroorganisma yang dibawa dari luar berkemungkinan tidak sesuai dan mungkin mengganggu sistem hidupan yang sedia ada.

“Jabatan Pertanian memberitahu saya bahawa konsep itu dapat mengurangkan kos penanaman dengan menukarkan baja dan racun kimia dengan bahan yang diperbuat daripada sumber semula jadi.

“Oleh itu, konsep  yang sihat itu lebih memberikan jaminan kesihatan kerana kurang daripada penggunaan racun kimia yang mengancam kesihatan,” katanya.
Tambahnya lagi, projek berkenaan dijangka mengeluarkan hasil yang tinggi apabila hasilnya dituai sekali gus memberi pulangan keuntungan berlipat ganda.

“Ini terbukti apabila musim tersebut, hasil pendapatan saya meningkat sehingga RM70,000 ditambah dengan keluasan tanah sebanyak 0.6 hektar lagi,” katanya.

Menurutnya, jumlah pendapatan itu bukanlah mustahil kerana harga cili sekarang boleh mencapai sehingga RM10 sekilogram sekiranya sesuatu bencana alam seperti banjir terjadi.

“Jadi, fikirkan berapa yang mampu seseorang itu berjimat jika menanamnya daripada membeli di pasar,” katanya.

Kaedah fertigasi

Mengenai perancangan masa depan, Arshad berkata, dia bercadang untuk menukar tanaman konvensionalnya itu kepada kaedah tanaman secara fertigasi.

“Kaedah atau teknologi fertigasi bukanlah satu perkara baru bagi golongan petani tempatan. Oleh sebab itu, ia mendapat sambutan memberangsangkan berikutan mudah dilaksanakan berbanding kaedah konvensional lain,” katanya.

Sesuai dengan namanya fertigation digabungkan dengan pengairan iaitu irrigation dan pembajaan iaitu fertilizer yang disalurkan serentak kepada tanaman khususnya yang bernilai tinggi.

Katanya, pertukaran cara penanaman itu adalah sebagai satu anjakan paradigma terhadap kaedah penanaman yang diusahakannya itu.

“Selain mudah dan cepat, kaedah tersebut juga tidak memerlukan ruang yang luas kerana medium tanaman fertigasi hanya memerlukan sebuah beg plastik berisi medium dengan baja diagihkan melalui sistem pengairan,” katanya.