Saturday, November 14, 2009

MEMBIAK BAKA BOER BERKUALITI

ARKIB : 31/07/2009
Membiak baka boer berkualiti
Oleh AMIZUL TUNIZAR AHMAD TERMIZIutusanperak@utusan.com.my


sistem lantai digunakan oleh penternak boer PPK Slim River/Tanjung Malim di Sungkai, Perak bagi menjadikan boer lebih produktif.


SLIM RIVER 30 Julai - Boer merupakan baka kambing yang paling popular dan mendapat perhatian penternak-penternak kambing sejak kebelakangan ini.
Walaupun terdapat baka lain seperti saanen, jamnapari dan anglo-nubian yang juga mempunyai harga pasaran tinggi, boer menjadi pilihan para penternak kerana ia merupakan baka kambing pedaging terbaik.
Ini kerana boer yang berangka besar boleh mencecah berat melebihi 100 kilogram dan mempunyai nisbah daging yang tinggi berbanding tulang.
Dagingnya juga dianggap lebih berkualiti berbanding kambing biasa dan dengan harga RM38 hingga RM40 sekilogram, ia tentunya menjanjikan pulangan lumayan.
Melihat kepada potensi yang ada pada baka kambing yang berasal dari Afrika Selatan itu, Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Slim River/Tanjung Malim mengambil keputusan melaksanakan projek ternakan kambing boer di kawasan seluas 0.8 hektar di Sungai Belau dekat Sungkai pada 2006.
Pengurus Besarnya, Rosli Mohd. Ghaus berkata, projek tersebut merupakan antara 15 projek integrasi usaha peladang yang dijalankan atas tanah seluas 40 hektar milik PPK Slim River/Tanjung Malim.
Katanya, fasa pertama projek tersebut menelan kos sebanyak RM372,000 bagi membeli 147 induk baka boer dari Australia serta membina infrastruktur termasuk ladang, padang ragut dan rumah pekerja.
''Fasa kedua sedang dalam pembinaan sekarang dan dijangka siap sepenuhnya pada September ini. Ia membabitkan kos sebanyak RM1.04 juta bagi membeli 400 induk kambing boer dan membina ladang.
''Sekarang kita sudah ada 205 ekor kambing boer dan dengan tambahan 400 ekor lagi pada September ini, kita harap dapat membiakkannya menjadi 1,800 ekor dalam tempoh dua tahun," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.
Sebanyak empat usahawan terlibat dalam projek ternakan kambing boer itu dengan masing-masing menyumbang RM10,000 sebagai ekuiti dalam projek tersebut.
Keuntungan hasil jualan kambing boer itu akan dibahagikan pada nisbah 40 peratus bagi usahawan berkenaan dan 60 peratus kepada PPK Slim River/Tanjung Malim yang kemudiannya akan diagihkan dalam bentuk dividen kepada para ahli.
Menurut Rosli, fungsi utama ladang ternakan itu adalah sebagai pembiak baka kambing boer berkualiti untuk dibekalkan kepada ahli-ahli pertubuhan peladang di seluruh negara yang ingin terlibat dalam bidang tersebut.
Katanya, ini kerana PPK Slim River/Tanjung Malim telah dikenal pasti sebagai antara pembekal baka boer kepada ahli pertubuhan peladang di bawah program usahawan.
''Pada masa sama, kita juga mengeluarkan kambing pedaging bagi membantu menampung keperluan pasaran daging tempatan yang masih bergantung kepada 70 peratus bekalan daging import," katanya.
Bagi rancangan jangka panjang, pertubuhan itu berhasrat untuk membangunkan ladang ternakan itu sebagai pusat pengeluaran kambing boer secara bersepadu termasuk menghasilkan makanan serta ubat-ubatan sendiri.
''Ada syarikat yang melahirkan minat untuk membina kilang memproses pelepah sawit kepada palet (makanan kambing) dan mereka sedang membuat kajian mengenainya tetapi ia mungkin memakan masa.
''Selain itu, kita juga menaman rumput napier di kawasan seluas lapan hektar di kawasan ini untuk makanan kambing boer ini," kata Rosli.
Sementara itu, Pengerusi PPK Slim River/Tanjung Malim, Husni Juki berkata, pada masa ini, tumpuan diberikan kepada usaha menaik taraf ladang-ladang bagi mewujudkan persekitaran sesuai kepada kambing boer.
Katanya, sistem ladang yang ada sekarang adalah terbaik kerana menggunakan sistem lantai berbanding pasir sebelum ini bagi membantu kambing boer menjadi lebih produktif.
''Pada masa sama, kita turut melantik konsultan dari jabatan veterinar yang akan datang membuat pemeriksaan kesihatan terhadap kambing boer antara dua hingga tiga kali sebulan," katanya.
Selain ternakan kambing boer, PPK Slim River/Tanjung Malim turut mengusahakan projek tanaman kelapa sawit, nanas, nangka, kelapa matak, betik dan belimbing di kawasan tanah yang dianugerahkan oleh kerajaan negeri.
Untuk maklumat lanjut atau sebarang pertanyaan, boleh menghubungi pertubuhan tersebut di talian 05-4528263.

ARKIB : 20/10/2008

Sanggup korban kerjaya kerana kambing boer


KAMEL Jaini sentiasa memantau perkembangan kambing-kambingnya dari semasa ke semasa.


BATU PAHAT 19 Okt. - Menyedari bidang penternakan dan pertanian mampu memberi pulangan lumayan, Kamel Jaini, 43, sanggup mengorbankan pekerjaan tetapnya dalam bidang teknologi maklumat untuk menumpukan perhatian sepenuh masa dalam bidang penternakan.

Dengan modal sendiri atas desakan hati ingin mencuba, beliau memulakan ternakan kambing boer dengan permulaan sebanyak 20 ekor iaitu lapan ekor jantan dan 12 betina tiga tahun lalu bersama seorang rakan, Mohd. Lani Maskon.

Kambing-kambing boer mereka diperoleh daripada pembekal di Perth, Australia dan ia diternak dalam dusun durian milik keluarganya yang berkeluasan 3.2 hektar di Kampung Sri Jasa Sri Medan, dekat sini.

Meskipun beliau menceburi bidang penternakan secara percubaan tetapi sebelum memulakan projek ternakan atas nama Industri Tuk Janggut Sdn. Bhd. (ITJSB), terlebih dahulu lelaki berjiwa waja ini mengikuti kursus penternakan dengan pejabat haiwan daerah.

Menurut Kamel, walaupun pada permulaannya beliau dihujani dengan pelbagai cerita mengenai kambing boer yang didakwa sukar untuk diternak, tetapi ia tidak melemahkan semangatnya untuk mencuba.

Baginya, setiap pekerjaan yang ingin diusahakan perlu ada formula yang mesti diikuti agar ia mampu mendatangkan kejayaan dan pulangan seperti diharapkan.

Dengan usaha gigihnya serta mendapat sokongan daripada keluarga dan rakan-rakan, dalam tempoh tiga bulan usahanya mula mendatangkan hasil apabila kambing-kambing melahirkan baka sebanyak 20 ekor tanpa sebarang masalah dan penyakit.

"Bermula dari situ saya yakin bidang penternakan ini mampu berkembang dan telah mengeluarkan modal sendiri dengan menambah jumlah kambing yang kini telah meningkat sehingga lebih 2,000 ekor yang saya import dari Melbourne, Australia," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Kesemuanya diperoleh dalam masa hampir tiga tahun beroperasi dan sekali gus menolak dakwaan bahawa menternak kambing boer banyak masalah.

Tambahnya, dalam setahun pembiakan kambingnya mencecah 2,500 ekor dan beliau menjual anak-anak kambing itu untuk dijadikan baka kepada individu yang berminat, penternak tempatan, RISDA, pejabat perkhidmatan haiwan dan lembaga pertubuhan peladang (LPP) di sekitar negeri ini, Terengganu, Perak dan Selangor.

Kamel kini dibantu oleh seorang adiknya, Kamarida Jaini, 39, dan Khairul Mohd. Lani, 28, yang menjaga semua urusan di ladang ternak mereka.

Dari segi pemakanan Kamel menambah, setiap hari, 10 tan rumput napier perlu disediakan di samping makanan komersial lain.

Kreatif

Bagaimanapun, makanan komersial untuk ternakan yang kini agak mahal membuat beliau lebih kreatif untuk menyediakan sendiri makanan kambing-kambing ternakannya dengan mengadun sumber-sumber tumbuhan tempatan.

"Saya cipta sendiri makanan kambing bagi mengelak kos makanan yang mahal dan dari situ 50 peratus kos makanan komersial untuk kambing-kambing berjaya dikurangkan," jelasnya.

Katanya, seekor kambing dewasa memerlukan kos makanan komersial sebanyak RM1.40 sehari dan ia agak tinggi.

Menurutnya, beliau mengamalkan penternakan tanpa sisa ladang iaitu tahi kambing dijadikan baja organik yang akan dijual kepada pengusaha ladang pertanian.

Untuk menghasilkan baja organik berkenaan, beliau telah mengikuti kursus di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Tambahnya, penghasilan anak kambing di ladangnya mencapai 130 peratus setahun iaitu antara 2,500 hingga 3,000 ekor dan apabila berusia tujuh hingga lapan bulan, kambing-kambing itu sedia untuk dijual dengan berat mencecah 35 kilogram seekor.

Atas kegigihan dan kejayaannya, Kamel baru-baru ini telah menerima anugerah Usahawan Ternakan Jaya (Terbuka) Peringkat Negeri Johor daripada Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman seterusnya menyemarakkan lagi semangat beliau untuk meluaskan lagi ternakan kambing boer.

Lebih membanggakan, ITJSB merupakan satu-satunya penternak di Malaysia yang berdaftar dengan Australia Boer Goat Breeder Associations sejak 2006 dan status itu memudahkan ITJSB untuk mendapatkan bekalan kambing boer dengan harga yang berpatutan.

Dalam usaha untuk meluaskan lagi bidang penternakan, ITJSB yang kini menjadi peserta Projek Pertanian Moden Kluang (PPMK) di Ayer Hitam akan memulakan penternakan secara besar-besaran di PPMK bermula tahun depan dan akan mencipta satu kaedah baru dalam bidang penternakan.

Antaranya, ITJSB akan membuat rumusan makanan sendiri serta menggunakan kaedah pembiakan secara semulajadi iaitu pembiakan tanpa kandang kerana ia diyakini mampu meningkatkan kadar pembiakan yang lebih banyak.

No comments:

Post a Comment