Saturday, November 21, 2009

KAMBING KACUKAN PERTAMA DI DUNIA

DUA ekor anak kambing kacukan Boer dan Black Bengal. - Gambar Bernama

Kacukan Kambing Pertama Dunia Buka Pintu Baru Untuk Pasaran

Oleh Nor Adila Ali

TANAH MERAH, 17 Dis (Bernama) -- Kacukan kambing 'Black Bengal' dan kambing 'Boer', yang pertama kali di dunia dan dilakukan di Malaysia, dijangka mampu membuka pintu baru untuk pasaran daging kambing yang lebih bermutu.

Dua ekor anak kambing kembar dilahirkan hasil kacukan baka Boer dan Black Bengal.

Walaupun kejayaan itu masih baru tetapi potensi pasaran untuk daging kambing sudah menjadi bukti apabila anak kambing yang dilahirkan itu seekor jantan dan seekor betina masing-masing mempunyai berat badan 1.5kg dan 1.4kg.

Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar Kelantan, Datuk Dr Mohd Zairi Serlan berkata, di Malaysia hanya Kelantan sahaja mempunyai kambing spesies ini dan berjaya membuat kacukan tersebut.

Menurut beliau, kambing Black Bengal, yang hanya terdapat di Bangladesh, tidak pernah dibawa keluar dari negara itu dan ia dihadiahkan hanya kepada kerajaan negeri Kelantan.

CIRI-CIRI KAMBING BLACK BENGAL

Menurut Jabatan Perkhidmatan Veterinar Kelantan, kambing Black Bengal bersaiz kecil, berwarna hitam, berbulu pendek dan lembut.

Kambing jenis itu mempunyai tulang belakang yang lurus, berkaki pendek dan telinganya agak panjang.

"Ciri-ciri yang menarik pada baka kambing ini ialah sifat kesuburannya yang baik, bilangan kelahiran atau kadar kembar yang tinggi dan mudah menyesuaikan diri kepada persekitaran yang kurang subur.

"Sifatnya yang matang menyaksikan kambing betina mula melahirkan anak pada umur 12 bulan, dengan kelahiran sekurang-kurangnya tiga kali dalam dua tahun dan dengan purata bilangan anak sekelahiran sebanyak 2.2 ekor", kata Dr Mohd Zairi.

Bagaimanapun, katanya, berat anak kambing semasa kelahiran ialah antara 800gram dan 900gram.

"Kambing ini mudah dipelihara menggunakan rumput rumpai tempatan, walaupun tanpa makanan tambahan menjadikan kos pengeluaran yang paling minimum", katanya.

CIRI-CIRI KAMBING BOER

Manakala Kambing Boer, adalah hasil kacukan kambing dari Afrika Selatan dan kambing dipilih khas untuk daging di Australia.

Dengan ciri-ciri kadar tumbesaran yang tinggi dan kualiti daging yang baik, Kambing Boer mudah menyesuaikan diri pada persekitaran yang panas dan kering di samping mempunyai ketahanan yang tinggi terhadap ancaman penyakit.

Kambing Boer biasanya mempunyai badan yang berwarna putih dan kepala serta leher berwarna coklat, serta mudah dipelihara, cepat membesar dan kadar kesuburan yang tinggi.

"Bagaimanapun kadar kelahiran bagi kambing itu tidak begitu tinggi iaitu sekadar 1.2 ekor setahun.

"Berat anak semasa dilahirkan ialah penjantan Boer dewasa boleh mencapai antara 110kg dan 130kg manakala betina dewasa antara 90kg dan 100kg," katanya.

PENGKACUKAN

Penolong Pegawai Veterinar, Normala Tukiban, yang terlibat dalam operasi pengkacukan itu, berkata dua ekor kambing Black Bengal telah dikacukkan menggunakan pejantan muda baka Boer secara tabii, iaitu seekor pada 10 Mei 2008 dan seekor lagi pada 26 Mei 2008.

Kesemua kambing betina Black Benggal itu diselaraskan berahinya menggunakan hormon dengan alat silikon berbentuk Y yang dinamakan Control Intra-Vaginal Device Releasing Hormone (CIDR).

"Selepas beberapa minggu alat itu diletakkan di kemaluan kambing betina, ianya ditanggalkan dan kambing jantan Boer akan diletakkan dalam kandang dengan kambing betina untuk mengawan," katanya.

Setelah dikacukkan, pada 9 Okt 2008, seekor ibu Black Banggal telah melahirkan anak kembar seekor jantan dan seekor betina.

Normala berkata, kelahiran anak kembar dengan berat lahir yang tinggi membuktikan pengkacukan ini berpotensi.

"Sifat prolifik Black Bengal ditunjukkan dengan kelahiran anak kembar tersebut. Sifat Boer pula ditunjukkan dengan kadar pertumbuhan berat badan yang baik," katanya.

POTENSI PENGKACUKAN

Dr Mohd Zairi berkata, satu daripada tujuan pengkacukan antara baka ternakan ialah untuk mendapatkan kecergasan kacukan (hybrid vigour) iaitu penonjolan sifat yang lebih baik oleh mana-mana sifat dari kedua-dua baka ternakan berkenaan.

Katanya, dalam pengkacukan baka Boer dan Black Bengal, sifat ini ditunjukkan pada berat kelahiran anak yang lebih tinggi berbanding dengan baka Black Bengal yang biasa, iaitu 1.4 kilogram sehingga 1.5 kilogram berbanding dengan 0.8 kilogram sehingga 0.9 kilogram.



"Begitu juga dengan kadar pertumbuhan anak kacukan setinggi 50 gram sehingga 80 gram sehari berbanding dengan 35 gram sehingga 40 gram pada berat baka Black Bengal," katanya.

Potensi baik ini telah mendorong projek untuk mengembangkan lagi pengkacukan kedua jenis kambing menggunakan lebih banyak betina Black Bengal.

Hasil dari pengkacukan lebih lanjut menggunakan ternakan yang lebih banyak akan memberi gambaran yang lebih tepat tentang prestasi sebenar projek ini.

Pengkacukan secara permanian beradas juga dalam pelaksanaan sebagai langkah jangka panjang kerana program sedemikian akan memerlukan perancangan dan penyediaan kepakaran teknikal serta belanjawan yang agak tinggi.

Kaedah ini dijangka dapat mengatasi masalah pengkacukan menggunakan baka kambing pejantan Black Bengal kepada kambing betina Boer kerana kambing jantan itu mempunyai ketinggian rendah menyebabkan sukar untuk mengawan.

--BERNAMA

BAKA-BAKA KAMBING


Alpines

Negara asal: Alps.
Besar dan baka susu yang lebih tinggi dan kurus. Tinggi betina di bonggol <>




Anglo-Nubian

Negara asal: England
Kacukan antara kambing British & African-Indian . Pelbagai guna - untuk daging, susu dan kulit. Agak besar. Tinggi betina di bahagian bonggol sekurang-kurang 30" & berat 135 lbs atau lebih, jantan sekurang-kurangnya 35" & dan berat 175 lbs. Berwajah "Aristocratic" . Kepala yang ketara - profil diantara mata dan muncung berbentuk konveks. Terlalu panjang (memanjang sehingga 1" sehingga hujung muncung di bahagian muka), telinga yang lebar dan berjuntai di sisi kepala dan terkeluar ke hadapan dengan hujungnya berbentuk bulat, dan ini menyerupai bentuk lonceng. Mempunyai hidung Roman. Bulu yang halus dan bersinar. Bulu kambing jantan lebih pendik terutamanya dibahagian belakang dan paha. Biasanya berwarna hitam, merah atau "tan", dan ianya bercampur dengan warna putih . Bukan pengeluar susu yang banyak walaupun umbing susu yang besar dan kadang-kadang berayun-ayun jika dibandingkan dengan baka Swiss. Musim membiak lebih lama jika dibandingkan dengan baka Swiss , berkemungkinana mengeluar susu sepanjang tahun. Baka yang terbaik untuk cuaca panas. Digunakan untuk program meningkatkan pengeluaran susu dan daging kambing tempatan di negara tropikal .




Angora

Negara asal: Angora district, Asia Minor.
Mempunyai ciri-ciri yang paling bernilai jika dibandingkan dengan kambing dari "mohair clipped". Purata anggaran berat 5.3 lbs selepas mengetam bulu. Biasanya mengetam bulu dua kali setahun. Panjang "staple" diantara 12-15 cm. Terbahagi kepada 2 jenis: - ringlet (mengeluarkan "finest mohair") & flat (kerinting & lebih besar & tebal).
Jantan & betina bertanduk - tanduk jantan berlengkung ke belakang dan jauh dari kepala & kadang-kadang panjang sehingga 2-3" , manakala betina bertanduk pendik (jarang lebih dari 9-10") & selalunya kecil. Telinga berat dan melentok ke bawah. Kecil - berat jantan diantara 180-225 lbs selepas 5 tahun & betina 70-110 lbs. Bahagian belakang lurus, tulang rusuk "sprung", bentuk badan "deep" & sekata dalam. Dada bidang, kaki lurus, bahagian belakang yang membentuk dengan baik. Boleh meragut dengan baik - berkebolehan untuk mendapat makanan yang terletak di tempat tinggi dengan berdiri menggunakan kaki belakang. Bukan jenis yang cepat membiak jika dibandingkan dengan kambing jenis lain- jarang beranak kembar, Jenis yang paling lembut - mudah mudarat dari serangan parasit dalaman. Terlampau lembut atau lemah semasa beranak. Selepas bulu di ketam perlu elakkan sejuk, basah dan hujan.- ribut boleh menyebabkan kematian semasa beranak atau mengetam bulu.




Boer

Baka asli dengan campuran kambing dari European, Angora & Indian . Bertanduk dengan telinga yang bergelong. Berbagai warna dan corak. Dianggap sebagai kambing pedaging. Berat jantan diantara 110-135 kg; betina diantara 90-100 kg. Berkebolehan untuk menambahkan pengeluaran susu harian > 200 g/hari. Cepat matang - biasanya 6 bulan untuk jantan & 10-12 bulan betina. Purata kadar ovulasi 1.7 telur/anak. Biasanya kadar beranak 200% . Memanjangkan tempoh musim beranak - 3 kali beranak dalam masa 2 tahun. Kadar bercerai susu 160%. Boleh meragut - impek terhad kepada rumput atas( grass cover). Perbelanjaan yang rendah untuk memelihara ternakan ini.




British Alpine

Negara asal: Great Britain.
Tinggi dan kurus. Hitam dengan tompokan putih. Bulu pendik, halus dan berkilat, jantan selalunya berbulu panjang. Berkebolehan menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca. Pengeluaran menurun di kawasan yang tinggi kadar kelembapan. Menghasilkan susu yang baik dengan purata kadar lemak of 4%. Boleh memanjangkan tempoh laktasi.




Saanen

Negara asal: Saanen Valley, Switzerland
Pengeluar susu yang terbaik - dengan pengeluaran 3-4% lemak susu. Bersaiz sederhana dan ada yang besar. Anggaran berat badan 65 kg dengan tulang yang berceranggah dan bertenaga serta sihat. Betina perlu mempunyai ciri feminin & tidak kasar Berwarna putih atau krim cerah dan kadang-kadang ada tompokan . Berbulu pendik dan halus, kadang-kadang berjambul di bahagian tulang belakang dan peha. Telinga tegang, dan menghala ke depan. Muka lurus. Sensitif terhadap cahaya matahari, lebih produktif dalam keadaan sejuk. Tempat berteduh perlu disediakan.




Toggenburg

Negara asal: Toggenburg Valley, Switzerland
Baka tenusu yang tertua. Terkenal dengan pembentukan umbing susu yang terbaik dan dengan pengeluaran susu yang tinggi (ujian purata lemak 3.7%). Bersaiz sederhana, tegap, bertenaga & sentiasa "alert". Kecil daripada baka Alpine. Berat jantan sekurang-kurangnya 55 kg. Berbulu pendik atau sederhana panjang, lembut halus & rata. Berbagai warna dari "light fawn" ke perang gelap dengan tanda putih yang ketara: telinga berwarna putih dengan tompokan gelap di bahagian tengah, dua jaluran putih di muka dari mata hingga ke muncung, kaki belakang berwarna putih dari pergelangan kaki hingga tapak, kaki depan berwarna putih dari lutut hingga ke bawah, segi tiga putih di kedua-dua belah ekor. Lebih prestasi baik di tempat sejuk

No comments:

Post a Comment