Sunday, April 4, 2010

BAJA D.I GROW

AGROBIZ

Baja semburan mesra alam


G.I. Grow baja semburan yang mempunyai elemen lengkap untuk semua jenis pokok.


Sejajar dengan kemajuan sektor pertanian negara yang semakin memberangsangkan, baja memainkan peranan penting dalam membantu menghasilkan produk berkualiti di samping meningkatkan produktiviti pertanian tempatan.

Baja yang bersesuaian dengan keadaan tanah memberi banyak faedah kepada golongan tani di negara ini.

Selain itu baja yang mesra alam juga diperlukan dalam usaha mengurangkan pencemaran yang semakin kritikal hari ini.

Sebab itu D.I. Grow ditampilkan bukan sahaja untuk memberi pulangan yang lumayan kepada para petani malah ia mampu membuat para petani tersenyum puas.

Keberkesanan D.I. Grow dilihat bukan sahaja kerana ia mampu memberikan hasil di luar jangkaan malah ia juga mampu menyuburkan pokok serta tanaman yang seakan-akan 'hidup segan, mati tidak mahu'.

Menurut Pengedar baja tersebut, Zahari Ismail, 47, D.I. Grow merupakan baja semburan yang dapat membantu para petani meningkatkan lagi hasil keluaran masing-masing.

''Hasil kajian dan penyelidikan telah membuktikan penggunaan baja semburan sangat berkesan untuk mencegah pengguguran putik dan bunga, memperbaiki kualiti bunga dan buah, memanjangkan masa penyimpanan buah dan bunga, menambah hasil pungutan serta pengurangan penyakit (meningkatkan daya tahan).

''Baja jenis semburan juga sesuai untuk sayur-sayuran, pokok buah-buahan, kelapa sawit, koko, padi, rumput, tumbuhan hiasan, benih dan lain-lain.

''Untuk itu, baja serbaguna G.I. Grow telah dihasilkan dan ia juga sesuai digunakan untuk pertanian sistem fertigasi,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tambah beliau, sejak berada di pasaran lima tahun lalu, G.I. Grow bukan sahaja baja semburan yang mempunyai elemen lengkap untuk semua jenis pokok malah bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkannya juga telah melalui proses penyelidikan dan dikaji terlebih dahulu sebelum dipasarkan.

Mengandungi unsur asas baja makro (N:P:K) dan makro elemen iaitu untuk penyuburan pokok, daun, menggalakkan pertumbuhan akar, penyuburan bunga, putik dan buah, G.I. Grow juga merupakan baja semburan yang mesra alam, tanpa racun, tidak memberi kesan sampingan kepada tanah dan juga selamat.

Jika dilihat daripada sejarahnya, baja semburan telah mula digunakan di kalangan negara-negara maju sejak tahun 1953 lagi.

Malah menurut laporan kajian Profesor Donald Howard dari kumpulan Sains Tumbuhan dan Tanah, Pejabat Pengajian Sains, Tennessee, Amerika Syarikat (AS), baja semburan bukan saja menambah hasil pungutan tetapi juga meningkatkan keuntungan.

Merupakan produk 100 keluaran tempatan , G.I. Grow dilihat mampu memberikan hasil yang baik seperti isi yang berkualiti, saiz yang berbeza serta rasanya yang enak.

''Untuk produk baja D.I. Grow, kami menyediakan dua jenis iaitu D.I. Grow hijau (N21 P21 K21) untuk membesarkan tanaman dan melebarkan daun manakala D.I. Grow merah (N12 P25 K30) untuk melebihkan bunga dan melebatkan buah.

''Selain kedua-duanya mesra alam, D.I. Grow hijau sesuai digunakan pada peringkat pertumbuhan pokok dan tanaman manakala D.I. Grow merah pula sesuai digunakan pada peringkat pembungaan dan buah.

''Untuk itu ia bukan sahaja disasarkan untuk petani-petani atau peladang-peladang besar, malah ia juga sesuai untuk mereka yang menanam di kawasan yang kecil,'' ujarnya.

Bagaimanapun bagi mereka yang menggunakan produk D.I. Grow, dinasihatkan agar goncang baja tersebut sebelum digunakan. Elakkan semburan apabila matahari terik. Masa yang paling berkesan untuk semburan ialah waktu senja. Ulangi semburan sekiranya hujan turun dalam masa enam jam selepas semburan.

Bagi mereka yang ingin mencuba baja D.I. Grow, boleh menghubungi 019-3325570 atau 03-89421141.

5 comments:

  1. salam......
    baja nie untuk satu ekar berapa liter-- kelapa sawit

    ReplyDelete
  2. saya berminat BAJA D.I GROW, saya dah berkali-kali menghubungi melalui no hp tertera.. tetapi tiada respond..

    ReplyDelete
  3. no 03-89421141.pula telah tamat perkhidmatan..

    ReplyDelete
  4. try sini http://www.irodology88.ws/bajaDIgrow.html

    sy br beli.. 2 hari sudah dapat..

    ReplyDelete